Selepas CSTME Keluar Dari Anzo, Kemasukan Pemegang Saham dan Pertumbuhan Perniagaan Baru Yang Lebih Besar

CSTME Resource Sdn Bhd mungkin akan keluar dari Anzo Holdings Bhd minggu ini sebagai pemegang saham utama syarikat tersebut. Walaubagaimanapun urusan perniagaan mereka bersama masih kukuh.

Pada bulan lepas, Anzo memperolehi kontrak bernilai RM1.3 bilion untuk membekalkan tembaga selama 40 bulan kepada pembuat keluli di Korea Selatan yang mula berkuatkuasa 1 Julai. Anzo dan anak syarikatnya juga menandatangani perjanjian pembekalan bersama CSTME yang memiliki lesen AP dan juga merupakan pengimport dan pengeksport utama material non-ferrous.

CSTME telah bersetuju untuk membeli tembaga dari Anzo dan mengeksport produk tersebut ke pembuat besi di Korea Selatan. Anzo dijangka membekalkan 60,000 tan sekerap tembaga kepada CSTME pada harga RM23,000 satu tan dalam tempoh 40 bulan. CSTME akan membekalkan tembaga ke Korea Selatan sebanyak 600 tan yang bernilai hampir RM14 juta mulai 1 Julai.


Dijangkakan Anzo akan mencatat keuntungan dan pendapatan bersih yang besar pada suku keempat tahun kewangannya yang berakhir pada 31 Julai 2020. Dilaporkan harga tembaga akan stabil pada suku tahun akan datang walaupun kenaikan nilai red metal baru-baru ini.

Urusniaga tembaga tiga bulan hadapan di London Metal Exchange (LME) menembusi ambang $6.000 per tan menjelang akhir bulan Jun. Ini adalah jauh dari paras rendah sekitar $ 4,626.50 pada puncak berlakunya pandemik Covid-19 pada bulan Mac.
Reuters melaporkan pada hari Isnin (6 Julai), selama tiga bulan tembaga di LME meningkat sebanyak 1.2% untuk diniagakan pada sekitar $ 6,088 satu tan. Peningkatan pengeluaran tembaga sejak sebulan lalu iaitu dari $ 5,700 satu tan ke lebih dari $ 6,000 satu tan berlaku dengan harga ekuiti yang turun dan bon, menjadikan harga tembaga kelihatan terlalu tinggi iaitu $ 220 hingga $ 420 per tan.

Menurut penganalisis ini merupakan perkara biasa bagi rakan niaga untuk mengambil bahagian besar dalam urusniaga syarikat mereka dan melupuskan saham tersebut apabila mereka telah mendapat wang yang secukupnya hasil dari urusniaga saham mereka.

CSTME muncul sebagai pemegang saham terbesar Anzo pada 23 Jun dengan pegangan 11.62% ini berikutan pengambil alihan saham oleh pemegang sahamnya, Kevin Tan Yean Khim, Albert Tan Yean Heong dan Chu Boon Lin. Saham ditutup 13 sen setiap satu pada 23 Jun.

Pada 8 Julai, CSTME melupuskan sahamnya di Anzo melalui pasaran terbuka. CSTME menjual sejumlah kira-kira 115 juta saham pada 23 sen yang bernilai kira-kira RM25 juta. Saham tersebut 81 peratus lebih tinggi daripada harga beli.

Kita perlu jelas bahawa perniagaan dan pelaburan adalah dua perkara yang berbeza. Walaupun CSTME telah keluar dari pegangan sahamnya di Anzo, perniagaan tembaga antara kedua-dua pihak akan terus kukuh sehingga kontrak berakhir dalam 40 bulan.

Penarikan diri CSTME dari Anzo berlakunya kemunculan substansial baru di syarikat itu. Selain daripada perjanjian tembaga bernilai RM1.3 bilion, Anzo juga terlibat dalam pembuatan sarung tangan perubatan dan telah menjadi pengeluar sarung tangan di Manjung, Perak dengan harga RM55 juta.

Kilang ini mempunyai 9 operasi barisan pengeluaran yang dapat menghasilkan 1.2 bilion sarung tangan perubatan/sarung tangan nitril. Kami difahamkan Anzo juga telah menerima pesanan bernilai AS $ 200 juta dari Amerika Syarikat dan Eropah bagi membekalkan lebih dari 2 bilion sarung tangan perubatan.

Untuk memenuhi pesanan, Anzo merancang meningkatkan pengeluaran menjadi 9 atau 12 operasi pengerluaran. Dengan membentuk usahasama dengan Permaju Industries Bhd yang tersenarai di pasaran utama bagi membaik pulih dan mengembangkan kilang. Ini juga bagi memenuhi pesanan terkini dari Amerika Syarikat dan Eropah.

Permaju dan Anzo juga diharapkan dapat memulakan pembaikan dan pembesaran kilang secepat mungkin dengan kos sekitar RM25 juta. Anzo menjangkakan lebih banyak pesanan akan masuk. Ini memandangkan permintaan untuk sarung tangan perubatan terus meningkat di seluruh dunia.

Permbentukan perniagaan syarikat yang menceburkan diri dalam pembuatan tembaga dan sarung tangan telah menarik dana global dari China dan Hong Kong, serta pelabur utama dari Amerika Syarikat.

Ketika Anzo diminta oleh Bursa bulan lalu untuk menjelaskan laporan berita yang menyebutkan bahawa pelabur asing mengintai saham dalam syarikat itu dan juga tentang perniagaan baru, Anzo memberi respon bahawa terdapat beberapa pelabur asing yang telah memperolehi saham di syarikat itu tetapi tidak menyatakan siapa yang membelinya.

Saham ditutup pada 20 sen pada hari Jumaat (10 Julai), dengan 91 juta saham diniagakan, ini menjadikan permodalan Anzo sebanyak RM174 juta. Anzo telah berniaga secara aktif dalam beberapa minggu terakhir. Di mana purata jumlah dagangan harian saham melebihi 100 juta saham selama lapan hari.
Selepas CSTME Keluar Dari Anzo, Kemasukan Pemegang Saham dan Pertumbuhan Perniagaan Baru Yang Lebih Besar Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on July 12, 2020 Rating: 5

No comments:

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.