J.P. Morgan dan Macquarie Group Mengumpulkan RM500 juta Untuk Anzo Bagi Perniagaan Pembuatan Sarung Tangan

J.P. Morgan dan Macquarie Group akan mengumpulkan sehingga RM500 juta untuk Anzo Holdings Bhd bagi penerbitan bon pengumpulan wang khusus untuk kilang syarikat pembuatan sarung syarikat di Manjung, Perak. Untuk info Anzo memperolehi tanah, kilang, mesin dan peralatan milik Wintrade World Sdn Bhd dengan harga RM55 juta.

Difahamkan, Anzo dijangka akan menandatangani Perjanjian Jual Beli (SAP) dengan Wintrade World Sdn Bhd bagi pembelian semua aset seawal Khamis ini (16 Julai). Melalui perjanjian SAP ini menandakan secara rasmi kemasukan Anzo ke dalam industri sarung tangan dan sekaligus menjadi 10 pemain teratas di pasaran saham.

Anzo memberitahu Bursa Malaysia kira-kira 2 minggu yang lalu bahawa kilang pembuatan tersebut sudah bersiap-sedia untuk menghasilkan 1.2 bilion sarung tangan perubatan/nitril dalam masa setahun. 1.2 bilion sarung tangan perubatan akan dihasilkan menggunakan 9 barisan operator pengeluaran yang terdapat di kilang.

Namun begitu Anzo perlu menghasilkan lebih dari 3 bilion sarung tangan kerana telah menerima tempahan bernilai AS $ 200 juta dari Amerika Syarikat dan Eropah. Oleh yang demikian untuk tempahan ini, Anzo memerlukan sekitar 15 barisan operator pengeluaran untuk beroperasi dengan kapasiti penuh.

Anzo dijangka akan memasarkan sarung tangan ke Amerika Syarikat dan Eropah mulai Oktober tahun ini, secara berperingkat. Untuk memiliki 15 barisan operator pengeluaran, Anzo terlebih dahulu memerlukan sejumlah wang untuk memulakan kilang di bawah pengurusannya sendiri setelah menandatangani SAP dengan Wintrade.

Maka dengan ini Anzo memerlukan sejumlah besar wang untuk memperbaiki 9 barisan operator pengeluaran yang sedia ada dengan menambahkan 6 sehingga 7 barisan operator pengeluaran baru bagi memanfaatkan sepenuhnya tanah seluas 8 ekar di mana kilang itu berada.

Anzo telah membentuk usaha sama dengan Permaju Industries Bhd di mana kedua-dua pihak akan membaik pulih dan mengembangkan kilang secara bersama. Pelaburan awal yang diperlukan adalah sebanyak RM25 juta untuk memulakan semuanya.

Permaju dan Anzo telah melakukan kajian kemungkinan di kilang Manjung untuk melihat proses terpantas bagi menghasilkan sarung tangan. Adalah dijangkakan Anzo akan mendapat lebih banyak tempahan pada masa akan datang dari Amerika Syarikat dan Eropah. Ini memandangkan jumlah kes Covid-19 di seluruh dunia terus meningkat dan pada masa yang sama terdapat kekurangan sarung tangan perubatan/ nitril di seluruh dunia pada masa ini.

Anzo telah beurusniaga secara aktif selama lebih dari sebulan. Semuanya bermula setelah syarikat tersebut mengumumkan bahawa mereka telah memenangi kontrak bernilai RM1.3 bilion untuk membekalkan tembaga selama 40 bulan kepada pembuat keluli di Korea Selatan yang mula berkuatkuasa pada 1 Julai.

Anzo dan anak syarikatnya juga telah mengadakan perjanjian pembekalan dengan CSTME Resources Sdn Bhd, yang memiliki lesen AP untuk mengeksport produk tersebut. CSTME bersetuju untuk membeli tembaga dari Anzo dan mengeksport produk tersebut ke pembuat keluli di Korea Selatan.

Anzo dijangka membekalkan 60,000 tan tembaga kepada CSTME pada harga RM23,000 satu tan dalam tempoh 40 bulan. CSTME telah membekalkan tembaga ke Korea Selatan mulai 1 Julai. Pada 13 Julai syarikat ini membekalkan hingga 650 tan bernilai hampir RM15 juta hingga RM16 juta.

Dengan perjanjian tembaga ini dan pesanan yang diperolehnya untuk sarung tangan perubatan, Anzo akan mencatatkan keuntungan bersih lebih dari RM200 juta pada tahun kewangan berikutnya yang berakhir pada 31 Julai 2021.

Ini juga memandangkan harga jualan untuk sarung tangan agak tinggi, iaitu pada harga US $ 75 setiap kotak yang mempunyai 1,000 keping.

Kemasukan Anzo ke dalam perniagaan tembaga dan pembuatan sarung tangan telah menarik dana global yang besar dari Amerika Syarikat, China dan Hong Kong yang telah mula membeli saham dalam syarikat tersebut sejak awal bulan Jun tahun ini.

Saham telah bergerak dari paras terendah 5 sen pada bulan Jun kepada 26 sen minggu lalu. Dijangkakan pada  gelombang kedua Anzo akan mencapai urusniaga agak tinggi pada minggu ini. Ianya boleh mencapai had atau melonjak melebihi 30 sen.

J.P. Morgan dan Macquarie Group Mengumpulkan RM500 juta Untuk Anzo Bagi Perniagaan Pembuatan Sarung Tangan Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on July 13, 2020 Rating: 5

No comments:

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.