Menanam Sikap Menabung Dikalangan Kanak-Kanak Menggunakan Teknologi Perbankan Digital

Menanam Sikap Menabung Dikalangan Kanak-Kanak Menggunakan Teknologi Perbankan Digital- Sememangnya menjadi satu cabaran untuk mendedahkan ilmu kewangan dikalangan masyarakat hari ini. Apatah lagi kebanyakan daripada kita yang mempunyai sikap boros disebabkan tiada pemahaman dan kesedaran tentang konsep 'menyimpan untuk masa depan'. Ini kerana jika kita tidak bijak menguruskan kewangan boleh menyebabkan kita akan sentiasa dibebani dengan hutang. Persoalannya bagaimana kita boleh mulakan ilmu pendidikan kewangan ini terutama dari peringkat kanak-kanak lagi.


Bak kata pepatah, melentur buluh biarlah dari rebungnya. Jadi kita perlu mulakan sejak daripada mereka kecil lagi .Apatah lagi membentuk kesedaran mengenai pengurusan kewangan sebenarmya perlu bermula daripada rumah. Dan kini kita berada didalam dunia digital apakata sebagai ibubapa kita manfaatkan kegunaan alatan digital bagi membantu dan mendidik anak-anak agar mereka belajar bertanggungjawab menguruskan kewangan.

Dalam satu temuramah di webinar Hong Leong Bank dan Hong Leong Islamic Bank ("HLB" atau "Bank") bertajuk 'Raising DuitSmart Kids in a Digital Age', Mr. Zalman Zainal, Ketua Pegawai Pemasaran dan Komunikasi HLB berkata, 
We understand the challenges in teaching our children the lifelong skill and habit to be financially savvy. Just like how we teach our children to read, write or count, it needs to start from young and be cultivated throughout their lives. We can do it at home leveraging digital financial and banking tools such as the HLB Pocket Connect, the first mobile banking platform for young savers in Malaysia.

HLB Pocket Connect
HLB Pocket Connect adalah aplikasi Duit Poket Pertama Di Malaysia. Ianya direka untuk membantu ibu bapa mengajar anak mereka tabiat penyimpanan duit yang baik, dengan cara yang interaktif dan menyeronokkan! Anak-anak akan belajar cara memperolehi, membelanjakan dan menyimpan dengan lebih tersusun semasa menguruskan duit poket mereka di Aplikasi HLB Pocket Connect. 


Caranya mudah sahaja. Mula-mula anak anda perlu menjadi ahli pemegang Akaun Junior HLB 3-in-1. Akaun ini disediakan 3 aktiviti iaitu Memperolehi, Simpan dan Belanja yang membolehkan anak-anak belajar bertanggungjawab terhadap kewangan di bawah pengawasan ibu bapa masing-masing. Di mana kita sebagai ibu bapa boleh membimbing, mengurus dan pantau wang saku dan simpanan anak-anak.

Memperolehi
Berikan kerja rumah atau cabaran melalui HLB Pocket Connect dan minta anak anda menyelesaikannya supaya memperolehi duit poket. Ini akan mengajar anak anda bahawa duit tidak mudah diperolehi.

Membelanjakan
Anak anda lebih selamat dengan kad debit prebayar daripada tunai. Dengan Aplikasi HLB Pocket Connect, anak anda dapat memantau duit poket dan perbelanjaan mereka, semasa mempunyai kebebasan untuk berbelanja tanpa tunai dengan Kad Debit Junior HLB.

Menyimpan
Di zaman kepuasan sementara ini, jangan lupa yang perkara baik memerlukan masa dan usaha. Ajarkan anak anda tentang nilai wang dengan meminta mereka menetapkan matlamat simpanan mereka sendiri (dari sepasang kasut baru hingga permainan video terbaru), dan secara beransur-ansur menyimpannya.


Akaun ini dilengkapi dengan Kad Debit Junior yang boleh digunakan oleh anak-anak untuk berbelanja,  namun ibu bapa boleh memantau dan mengawal perbelanjaan wang saku anak-anak mereka. Bahkan ibubapa juga boleh menambah wang saku melalui pemindahan dari aplikasi HLB Connect. Sekaligus kita boleh dapat menetapkan had perbelanjaan, mengawal apa yang boleh dibelanjakan oleh anak-anak serta memantau perbelanjaan semasa.


Ibu bapa juga boleh menyekat atau membekukan Kad Debit Junior dengan serta-merta sekiranya mereka mengesyaki perbelanjaan palsu atau tidak wajar dan ini semuanya boleh dilakukan melalui aplikasi HLB Connect. Untuk menanamkan tabiat jimat cermat, HLB Pocket Connect mempunyai ciri Menyimpan yang membolehkan kanak-kanak menetapkan matlamat simpanan mereka untuk perkara yang mereka mahukan. Laporan status penyimpanan juga boleh disemak.

We have developed HLB Pocket Connect to be simple, seamless and fun for both parents and their children to go through the journey of responsible money management in an open and transparent way. We hope this will empower our young savers to make better life and financial choices as well as build a healthy relationship and appreciation for money for their own sustainable future
tambah Zalman.


Webinar ‘Raising DuitSmart Kids in a Digital Age'
Webinar yang dihoskan oleh Sheahnee Iman Lee, ibu kepada tiga orang, menampilkan tetamu yang berkongsi pelbagai pengalaman mereka sebagai ibu bapa, pendidik dan usahawan muda. Menerusi pendapat yang dikongsi, semua ahli panel bersetuju untuk satu perkara - celik kewangan harus diajar lebih awal. Ini supaya anak-anak dapat mengetahui dan menguruskan kewangan sekaligus membolehkan mereka membuat keputusan yang tepat didalam hidup.

Kyle Tan, pengasas bersama Little Tauke, menjelaskan,
As young as two years old, children begin to grasp basic financial concepts starting with barter through trading things with you. They are also quick to pick up your spending patterns. My 2-year-old used to play with the ringgit notes in my wallet, but after a while he started playing with credit cards instead. Teaching your children about money as early as possible is about giving them a head start and time to practice their financial abilities before they become adults. Hence, we always encourage parents to be intentional and open about finances at home. This will help your children build consistent habits and attitudes to save and spend wisely, which is a great advantage they will carry throughout their lifetime
Lolitta Suffian, yang menggunakan HLB Pocket Connect dengan dua anaknya berusia 12 dan 9 tahun berkongsi pelajaran wang yang paling penting yang dia ajarkan kepada anak-anaknya adalah bahawa jika anda mahukan sesuatu anda perlu menetapkan matlamat dan berusaha mencapainya. Dia juga menjelaskan bahawa ini adalah pelajaran yang sama yang diberikan oleh ibu bapanya kepadanya.

Sebagai ibu bapa, kami merupakan insan yang paling berpengaruh dalam kehidupan anak-anak. Ini kerana mereka akan memerhatikan dan belajar dari apa semua yang kita lakukan. Saya mengamalkan sistem ganjaran dengan anak-anak saya di mana mereka memperoleh wang dari nilai, tugas, tingkah laku dan perbuatan yang baik. Kami menyemaknya setiap hari Ahad menggunakan aplikasi HLB Pocket Connect, dan saya memindahkan jumlah yang mereka peroleh ke akaun mereka. Aplikasi ini membantu anak-anak saya memahami jumlah yang telah mereka perolehi dan bagaimana mereka perlu bijak membelanjakannya. Berdasarkan pemahaman itu, mereka dapat menanamkan pengurusan wang yang lebih pintar pada usia muda.


Claudia Tan, pengasas bersama Revive Vintage Store yang berusia 23 tahun merupakan eorang usahawan muda yang berjaya menyatakan bahawa ayahnya menanamkan idea untuk menjimatkan wang dan merebut peluang untuk menjana wangketika dia masih muda. 

Ayah saya selalu mendorong saya untuk menjimatkan 20% wang saya atau apa-apa pendapatan daripada membelanjakan atau membelanjakan semuanya. Dia juga mengajar saya untuk selalu mencari peluang kewangan bagi menambahkan wang simpanan, sama ada meletakkannya dalam Deposit Tetap atau pilihan perbankan lain. Saya bersyukur kerana ayah menanamkan tabiat wang dan pengurusan kewangan yang baik ini sejak saya muda. Dari masa ke masa, saya belajar bahawa menabung adalah sebahagian daripada pelaburan dan masa depan saya. Hari ini,  membolehkan saya menulis dan terlibat fesyen sekaligus membantu mempelbagaikan sumber pendapatan saya.


Seorang lagi usahawan muda yang berjaya, Chai Chuan Fook, Ketua Pegawai Eksekutif Newave Products Sdn. Bhd., Beliau mempelajari nilai wang semenjak sekolah rendah melalui usaha perusahaan mini. Chai memperoleh mainan 'rare' dari mesin penjual yang terdapat di kedai serbaneka dan menjualnya kepada rakan sekelas yang tidak dapat mengunjungi kedai tersebut. 

Dari usaha ini, saya belajar bahawa wang dapat ditambah melalui perancangan yang baik dan bergantung pada kemahiran kewangan yang tepat. Ini adalah pelajaran yang saya teruskan hingga dewasa daan mengaplikasikannya dalam perniagaan
jelas Chai. 

Beliau sangat menyokong usaha ibu bapa untuk mengajar anak-anak mereka pentingnya merancang kewangan dan nilainya dari usia muda.

Ibu bapa yang berminat untuk membuka Akaun Junior 3-dalam-1 boleh melakukannya dengan hanya  mengunjungi Bank Hong Leong di Shopee (www.shopee.com.my/hongleongbank.os) dimana perlu klik kepada pembelian seterusnya pihak  HLB akan menghubungi dan bertemu dengan anda. Pihak HLB akan membantu proses pembukaan akaun tanpa perlu pelanggan mengunjungi mana-mana cawangan bank HLB.

Untuk rangkuman webinar, tonton video penuh di sini https://www.facebook.com/HLBMalaysia/videos/735735070446514

Ketahui lebih lanjut mengenai HLB Pocket Connect, sila lawati: www.hlb.com.my/pocket

Menanam Sikap Menabung Dikalangan Kanak-Kanak Menggunakan Teknologi Perbankan Digital Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on April 25, 2021 Rating: 5

20 comments:

  1. menarik nya..dan yes agreed sangat menabung ni memang kena dan teramat penting terutama di kalangan kanak-kanak lagi

    ReplyDelete
  2. Betul kena melentur buluh dari rebungnya, senang dah ajar menabung dari kecil.

    ReplyDelete
  3. Wahh menarik jugak kan since memang kanak2 sekrang dah ada smartphone sendiri. inilah masanya nak didik anak2 belajar menguruskan kewangan dengan bijak. Good idea. Nanti nak buat akaun untuk anak bongsu nih.

    ReplyDelete
  4. Mungkin yang kecil tak pandai lah nak guna digital ni pandai main game je lah kena mak ayah juga jadi contoh kepada anak-anak hehehe tapi bagus ada inisiatif macam ni supaya mak bapak beringat hari besar anak-anak nanti...

    ReplyDelete
  5. Cara camni lagi better sebenarnya utk elakkan dpd terpakai kan. Cara manual mmg best sebab dpt dgr duit kita masuk tpi tu la ada je nanti trguna

    ReplyDelete
  6. Rawlins dah berkongsi dengan my sisters dan minta diaorang guna aplikasi untuk ajar anak-anak menabung. Sikit2 lama menjadi bukit kan

    ReplyDelete
  7. Sekarang ni memang kena usaha ajar anak dari kecil menabung.. kalau tak memang taunya nak ada je, tapi tak reti uasaha, banyak berlaku sekarang ni kan.. so biar mereka belajar menabung dan tau susah macam mana nak simpan duit.. senang ada apps online gini..

    ReplyDelete
  8. It's good to start them young, I guess it's time for me to teach my girls too, thanks for sharing the tips.

    ReplyDelete
  9. Program yang bagus kan kak. Ruby dah register dan happy sangat dengan servis Hong Leong Bank berikan.

    ReplyDelete
  10. Never too late untuk Nell buka akaun utk starts menabungkan.. Time CNY aritue ada tengok offers mereka! Memang menarik kan..now for kids pulak!

    ReplyDelete
  11. Bagus sekarang dah ada Teknologi Perbankan Digital utk kanak2 menabung sjrg ni semua dah melalui o line tanpa pergi ke bank

    ReplyDelete
  12. Wowwee.. gud sharing ni Kak Ayu . Nak bukak akaun pun serendah RM1 dan dapat memupuk minat anak2 simpan duit . Nanti free Sal baca balik .. kita star dulu . hehehe

    ReplyDelete
  13. Betul, bagus sangat HLB pocket ni. Nad haritu ikut webinar dia, memnag teruja nak buak untuk anak-anak. Biar anak-anak belajr macam mana nak simpan duit

    ReplyDelete
  14. Menarik ni ajar anak anak menabung dengan perbankan digital. Zaman semakin canggih sekarang ni :)

    ReplyDelete
  15. Mula-mula ajar menabung, lepas tu kita simpan duit yang ditabung tu kedalam bank. Boleh ajar anak sama kan.

    ReplyDelete
  16. Bestnya ada inesiatif mcm ni. Yela kalau nk menabung sendiri asyik nk korek je kan. Boleh try ni

    ReplyDelete
  17. Bagi saya, menanam sikap menabung ni antara pelajaran yang paling penting untuk anak2. Sesuatu yang diorang akan bawa sampai ke hari tua.

    ReplyDelete
  18. Yes melentur buluh biarlah dari rebungnya. Memang kena galakkan si kecil untuk menabung kan untuk masa depan mereka.

    ReplyDelete
  19. Seiring teknologi, bagus HLB ni. Satu cara memupuk mendidik anak-anak bijak menilai menghargai wang ringgit.

    ReplyDelete
  20. Bagus la ada cara macam ni untuk menabung. Dapat mendidik anak-anak supaya menabung untuk masa akan datang.

    ReplyDelete

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.