Amani Manfaat Masa Dengan Mempelajari Asas Coding Melalui "Online Scratch Programming with 5T3M"


Sebagai bekas tenaga pengajar subjek komputer, saya selalu mengharapkan anak-anak saya dapat pelajari konsep awal tentang komputer seperti  'coding' (pengaturcaraan) dan sebagainya. Banyak kelebihan bila anak-anak dapat selesaikan 'coding' yang ringkas. Ini dapat melatih mereka untuk berfikir secara kritis dan logik dalam penyelesaian masalah.


Saya telah mendaftarkan anak saya dengan "Online Scratch Programming with 5T3M". Program yang disediakan bukan hanya boleh dedahkan anak-anak dengan asas 'coding' (pengaturcaraan), bahkan dengan kaedah pembelajaran yang menyeronokkan dapat membantu mereka mengasah skill dan kebolehan dalam penyelesaian masalah, pemikiran kritis dan juga kreativiti.
"Online Scratch Programming with 5T3M" sesuai untuk anak-anak yang ingin belajar tentang 'coding' dan sesuai kepada 'beginner' untuk semua perimgkat umur. Melalui Scratch anak-anak akan belajar bagaimana untuk membina projek atas talian, permainan atas talian (online) dan pelbagai lagi.

Selain itu "Online Scratch Programming with 5T3M" ini telah di lebih 150 negara dengan 40 jenis bahasa diperkenalkan,

Saya melihat sendiri bagaimana Amani bersungguh belajar mengenai asas 'coding' dengan bantuan daripada E-Coach 5T3M. Dengan melakukan pelbagai latihan, melakarkan kepada kreativiti melalui penceritaan, permainan dan animasi.

Apa yang menarik menerusi latihan asas 'coding' secara atas talian ini dapat membantu anak saya Amani dalam membantu mengasah skil penyelesaian 'coding' terutama didalam logik algoritma.

Secara ringkas program "Online Scratch Programming with 5T3M" ;

Sesuai untuk semua  'beginner' tidak kira peringkat umur
Terdapat 25 aktiiviti yang mencakupi pelbagai jenis skil pengaturacaraan )coding)
Servis tutor atas talian ini datang dengan 2 pakej iaitu:-

i. Tutor Desk (RM50 setiap bulan)

Kaedah pembelajaran (self-learning) yang mana anak boleh akses ke dalam portal dengan adanya bantuan dari tutor di atastalian melalui chat setiap hari Isnin sehingga Ahad, dari jam 10 pagi sehingga 6 petang. Pelajar boleh lontarkan apa sahaja soalan mengenai tugasan yang disediakan melalui ruang 'chat' taupun LMS. Soalan yang diuratakan selepas jam 6 petang akan diberi respon pada keesokan harinya.


ii. E-Coach (RM120 untuk 4 sesi)
Kaedah real-time yang membolehkan pembelajaran seorang dengan seorang (1 on 1)  sesi panggilan video atas talian dengan bimbingan secara langsung. Sesi ini berjalan selama 30 minit. Untuk sesi kelas pertama akan diberikan secara percuma pengenalan terhadap sistem yang digunakan. Dan kita boleh menggunakan secara sepenuhnya Tutor Desk Services yang disediakan

Nota : Caj RM50 dikenakan (sekali sahaja) yang mana ianya juga termasuk daripada nilai RM30  fee keahlian 5T3M. Di mana sesiapa sahaja yang menyertai program ini secara esklusif akan menjadi ahli 5T3M  dan berpeluang mendapat pelbagai kelebihan.

Korang boleh juga daftar untuk kelas 'coding' PERCUMA yang bermula dari dari  21/3/2020 sehingga 05/04/2020. Keterangan lanjut boleh layari,
https://myeducation.wishpondpages.com/5t3m_freecodingclass/

Nota: Kelas 'coding' PERCUMA dari akses  Tutor Desk access bermula dari 21/03/2020 – 05/04/2020.

Suka saya tengok cara Amani belajar dan komunikasi tutor dari 5T3M. Sangat membantu, terutama dari segi langkah penyelesaian. Diajar secara berperingkat-peringkat.

Good job Amani!
Dan terima kasih 5T3M

Amani Manfaat Masa Dengan Mempelajari Asas Coding Melalui "Online Scratch Programming with 5T3M" Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on March 25, 2020 Rating: 5

16 comments:

  1. Bagusnya macam ni. Kecik kecik dah belajar coding dah. Terbaik kak.

    ReplyDelete
  2. Wahh! Sekarang belajat komputer pun dah boleh secara online. Hebatnya. Selama ini ingat hanya kelas berdasarkan penulisan sahaja yang ada. Rupanya belajar komputer pun boleh ya. Teruskan segala usaha Puan agar lebih ramai anak-anak yang celik IT.

    ReplyDelete
  3. Eh belajar coding? Sis tak berapa faham, tapi takpe nanti Sis reseacrh tentang ni...bagus ni, boleh nanti bagitau dengan adik untuk dia buat sama anak saudara Sis tu..

    ReplyDelete
  4. Baru tahu selama ini Ayu tenaga pengajar komputer. Baguslah ada ibu yg IT malah mengajar anak anak guna sistem ini pun bagus bagi perkembangan otak mereka.

    ReplyDelete
  5. rasanya dah komen pasal ni. mungkin dekat fb :D
    apa pun, bestnya lah kan. dari kecik da diberi pendedahan sebegini.
    budak-budak suka belajar benda baru kan :)

    ReplyDelete
  6. Bagus..kecik dah belajar asas coding..apa2 pun klu ada minat lebih sedang dapat ilmunya

    ReplyDelete
  7. Wahh bagusnya.. husband fira programmer tapi dia suruh anak sulung pandai membaca dulu nanti dia ajar tapi kadang kadang lagi suka kalau ada tutor sebab kesedaran nak mengajar anak sendiri tuhhh huuu.. suara dengan tangan tu kalau geram ada yang kena piat kalau slow pick uppppp 🤣 aduduud.. bagus ni recommended untuk mommies daddies yang nak anak ada skill/ ilmu coding..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah cara terbaik agar anak-anak turut mendapat faedah time PKP nie kan - baja minat mereka san arahkan ke jalan yang betul

      Delete
  8. Bagus Amani. Belajar coding. aunty ni keje programmer dulu. Tapi anak-anak aunty macam minat dia ke arah jurutera aje. Tak dapat nak turunkan ilmu. Hahaha

    ReplyDelete
  9. Bagus jugak program seprrti ini, zaman sekarang ilmu IT sangat penting.. Dan perlu diasah dpd kecil

    ReplyDelete
  10. Tekun amani belajar coding..aunty nie pun pening2 lagi nak fahamkan coding tue..pape pn all the best..manfaatkan masa pkp nie untuk belajar sesuatu yg baru..

    ReplyDelete
  11. Bagus bila dari kecil dah belajar tentang teknologi macam ni. Lagi satu dapat juga manfaatkan masa yang terluang ni :)

    ReplyDelete
  12. baguslah ada subjek macam ni sebenarnya, terisi juga masa anak2

    ReplyDelete
  13. pergh kecik-kecik dah belajar coading. bagus betul ni. nnti dah besar dah expert kan.

    ReplyDelete

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.