NGO Dan Kumpulan Perniagaan Telah Membentuk Pasukan Sekretariat Tugasan Khas COVID 19

Dek kerana penularan COVID 19 yang semakin meningkat, satu Pasukan Sekretariat Tugasan Khas kepada Kerajaan Malaysia telah ditubuhkan bagi membantu pihak PKS, IKS, usahawan yang bekerja sendiri dan tenaga kerja dari sektor yang terjejas yang mana telah memberi kesan kepada pendapatan mereka. Ini adalah akibat daripada kesan kegawatan ekonomi utama.


Pasukan Sekretariat Tugasan Khas  COVID 19, sangat menghargai tindakan Perdana Menteri YAB Tan Sri Dato ' Haji Muhiyiddin bin Haji Mohd. Yassin, Menteri Kewangan YB Senator Dato 'Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz dan menteri-menteri lain yang mengambil tindakan segera dengan mengambil langkah-langkah untuk mengurangkan kesan-kesan ekonomi COVID 19 kepada sektor yang terjejas teruk. 

Pada saat seperti ini, tindakan pantas yang diambil oleh Kerajaan untuk menyediakan kemudahan kewangan untuk 6 bulan seterusnya kepada semua PKS, IKS, usahawan bekerja sendiri dan kakitangan menganggur serta mereka yang telah dikenakan pemotongan gaji amat diperlukan dan penting dalam menghadapi kesan daripada pertumbuhan ekonomi negara.

Langkah-langkah yang diambil oleh Majlis Tindakan Ekonomi (EAC) dengan mengumumkan sekurang-kurangnya dua langkah-langkah ekonomi mingguan dan juga penubuhan Unit Pelaksanaan & Penyelarasan Rangsangan Ekonomi Antara Agensi Kebangsaan (LAKSANA) di bawah Kementerian Kewangan untuk memantau Pakej Pelaksanaan Rangsangan RM20 bilion.
Imej Dari Google

Rakyat Malaysia juga sangat berterima kasih diatas keputusan yang dibuat oleh semua bank untuk menangguhkan pembayaran 6 bulan akan datang termasuk pinjaman bank, pinjaman peribadi, kad kredit, overdraf, sewa beli dan juga margin cell.

Urusetia Pasukan Petugas Khasjuga berharap pihak-pihak bank mewar-warkan kepada pegawai mereka tentang penyelarasan penangguhan pembayaran kepada pelanggan. Selain itu, Kementerian Kewangan juga telah memulakan penjadualan semula hutang dan penstrukturan semula kewangan untuk meringankan lagi beban kewangan usahawan. Syarikat insurans di Malaysia juga telah memulakan untuk mengurangkan beban dengan memperluaskan premium tarikh akhir pemilik polisi insurans.

At current situation many SMEs, SMIs and self-employed entrepreneurs are facing major challenges in cash flow, rental and payroll, as well as employee retention, and how would it be possible for them to pay up for their loans. The financial and mental well being of fellow entrepreneurs and SMEs, in general, should be the top priority of the government
Encik Shahul Dawood, Setiausaha Pasukan Urusetia  Petugas Khas  COVID 19




YAB Tan Sri Dato 'Haji Muhiyiddin bin Haji Mohd. Yassin, Perdana Menteri Malaysia, mengumumkan 

Movement Restriction Order” which effective took place on Wednesday 18th March 2020, which after more than 36 hours at 60-70% effective, far cry from what the intended level is not completely observed. The secretariat wishes to take this opportunity to urge all Malaysians to obey this call by the Prime Minister to “Stay at Home”. This will help the entire nation to curb the COVID 19 and fight this pandemic war!

Kerajaan Malaysia juga akan menangguhkan Tahun Melawat Malaysia 2020 ke tarikh berikutnya. Dana yang diperuntukkan untuk Tahun Melawat Malaysia 2020 perlu disalurkan untuk memudahkan dan menyokong impak yang tinggi bagi projek-projek yang boleh membantu mengurangkan lagi kesan ke atas ekonomi negara.
Imej Dari Google

Semasa wabak COVID 19 ini berlaku kita dapat lihat betapa dedikasinya tanggungjawab oleh golongan profesion perubatan dan kejururawatan tanpa mengenal erti penat lelah. Mereka adalah
pejuang barisan hadapan dalam pertempuran Malaysia terhadap COVID 19. 

Atas jasa ini, pihak Sekretariat menzahirkan rasa "TERIMA KASIH" untuk semua doktor, jururawat, hospital atendan dan kakitangan lain.


Council for Covid 19 Special Taskforce for NGOs and Entrepreneurs

Pasukan Urusetia  Petugas Khas COVID 19 untuk NGO dan Usahawan ini dibentuk mewakili lebih dari 100 organisasi daripada PKS, IKS, NGO,pekerja sendiri dan usahawan. Mereka telah bersatu hati dan sama-sama bekerjasama membantu ekonomi yang dalam krisis yang disebabkan oleh COVID 19.

NGO Dan Kumpulan Perniagaan Telah Membentuk Pasukan Sekretariat Tugasan Khas COVID 19 Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on March 20, 2020 Rating: 5

No comments:

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.