10 Sebab Kenapa Bercuti Di AnCasa Royale Pekan Pahang Malaysia Memang Best

10 Sebab Kenapa Bercuti Di AnCasa Royale Pekan Pahang Malaysia Memang Best- Tidak dinafikan peluang dapat bercuti terutama bersama keluarga memang seronok. Apatah lagi melalui pergi bercuti kita bukan sahaja dapat merehatkan fikiran dari dunia yang penuh kesibukan bahkan ini juga adalah saatnya masa kita bersama dengan keluarga.

Dan kali ini saya dan suami telah memilih membawa anak-anak bercuti di Pekan Pahang Malaysia. Bandar Di Raja yang cukup kaya dengan peninggalan sejarah dan masih mempunyai kawasan pantai membiru dan hutan menghijau yang boleh diterokai.

Kenapa di AnCasa Royale Pekan Pahang?

Ahah! Banyak sebenar sebabnya tapi apa yang saya boleh rumuskan ada 10 alasan kenapa saya memilih Hotel Ancasa Royale Pekan Pahang untuk datang bercuti bersama keluarga kali ini. Dan saya memang rekomen untuk korang datang bercuti ke sini juga. Salah satu destinasi di dalam Malaysia yang menjanjikan keseronokan dan keterujaan betapa Bandar Pekan itu juga sangat menarik untuk di jelajah :-)


1. Hotel Bertaraf 4 Bintang

Menuju ke AnCAsa!! Pertama kali saya melihat hotel ini dari luar, memang saya dah teruja. Cantik, bersih dan luas. Paling best ianya berdekatan dengan Sungai Pahang dan juga jalan utama Bandar Pekan. Lokasi memang strategik untuk mereka yang memang ingin ekplorasi Bandar Pekan di Raja ini.

Apatah lagi didalam bangunan hotelnya. Dekorasi minimalis dan moden namun masih lagi mengekalkan ciri-ciri kemelayuan terutama dari aspek barangan hiasan seperti kita akan dapat lihat perkakasan alatan muzik tradional masyarakat Pahang, corak tenun bunga pekan pada dinding dan frame gambar serta banyak lagi.




Hotel AnCasa Royale Pekan Pahang menawarkan 6 jenis bilik iaitu :-
  • Premier Suite
  • Executive Suite
  • Family Suite
  • Junior Suite
  • Deluxe Premier King
  • Deluxe Premier Queen
Ini adalah contoh bilik Deluxe Premier King.

Saya dan famili menginap di bilik Deluxe Premier Queen. Luas giler kan!!

Dan setiap bilik disediakan dengan kemudahan bilik air, televisyen (saluran satelit), sterika, pengering rambut dan pelbagai lagi. Paling menarik di setiap bilik yang ditawarkan ada mempunyai 'bath tub' di bilik mandi.

Terdapat juga 'shower room'. Cuba korang bayangkan betapa besarnya bilik air untuk di setiap bilik yang ditawarkan di sini.

Ada shower room. Untuk mereka yang suka mandi jenis air pancuran.

Utiliti untuk menggosok pakaian semua ada disediakan.

Peti sejuk, perkakasan memasak air, cawan dan kopi, teh serta gula semuanya disediakan.

2. Hotel Mesra Famili

Memiliki anak yang ramai selalu menjadi kekangan untuk saya dan suami membawa anak-anak bercuti di hotel. Terutama dari segi keluasan bilik yang biasanya agak sempit dan terhad. Tetapi tidak untuk di Hotel AnCasa Royale Pekan Pahang. Bilik yang ditawarkan di sini semuanya agak luas dan semestinya dapat memberi keselesaan pada kaluarga. Biarpun jika membuat penambahan katil (extra bed) tetapi masih mempunyai runag yang luas untuk anak-anak lepak, berlari dan membuat pelbagai aktiviti di bilik di sini.

Biarpun sudah tambah dengan satu katil tambahan pun masih luas lagi! Best betul  :-)

Saya tertarik dengan tingkap khas yang disediakan di antara almari dan bilik air. Ini terutama mereka yang membawa anak kecil seperti bayi dan sebagainya. Kita tidak akan ada masalah untuk mandi dan pada yang sama kita boleh perhatikan bayi/anak kita dari bilik air. Saya rasa ini adalah salah satu fasiliti yang terbaik disediakan dalam bilik, sememangnya khas untuk mereka yang mempunyai anak kecil.

3. Kemudahan Fasiliti Hotel Terbaik
Jika bawa anak bercuti di hotel antara yang memang perlu difikirkan adalah kemudahan 'kolam mandi'. Ahaks. Ini adalah antara tarikan terutama buat mereka yang ada famili macam saya untuk pergi bercuti. Selain daripada bilik yang selesa, kemudahan seperti kolam mandi dapat memberikan peluang anak-anak berseronok bermain air. Dan kolam renang di sini sangat cantik dan luas. Memang melenjan anak-anak saya main air di sini. Kolam mandi di sini dibuka dari jam 7 pagi sehingga 7 malam.



Di AnCAsa Royale Pekan Pahang juga disediakan kemudahan taman permainan kanak-kanak. Memang lengkap dengan buaian, gelongsor dan paling menarik ada sudut bermain pasir juga. Berdekatan dengan taman permainan terdapat kawasan padang yang agak luas membolehkan kita membuat pelbagai aktiviti di situ. Contohnya bermain bola tampar, sukaneka (bagi yang membuat hari keluarga) dan pelbagai lagi.



Oh ya! Jika korang nak main badminton atau pingpong bersama ahli keluarga mahupun rakan-rakan, ada juga disediakan kemudahan alatan sukan tersebut di sini ya! Ianya terletak secara 'indoor' bersebelahan dengan dewan besar Hotel AnCAsa Royale Pekan Pahang.



Bagi mereka yang suka bersenam, jangan risau kerana ada gymnasium juga disediakan di sini. Selain daripada peralatan gym, terdapat juga bilik khas (bilik bercermin) untuk kita berzumba, menari di situ.


Berdekatan dengan gym terdapat Studio untuk kita datang bersantai samada berkaraoke, bermain pool dan sebagainya.



4. Menawarkan Hidangan Autentik Klasik Pahang
Se’ehnya perot kwei ni rase macam tok leh nok bangun doh! Haha. Bahasa orang Pekan Pahang, siapa paham?

Inilah perasaannya bila saya dapat menikmati juadah-juadah autentik dari negeri Pahang. Serius! hasil daripada air tangan Chef Hazlan memang terbaik. Datang ke sini kalau tidak mencuba juadah tempatan orang Pahang memang satu kerugian.


Antara masakan yang saya sudah cuba dan memang sangat rekomen untuk korang nikmatinya juga bila berada di sini adalah seperti:-

Gulai ikan patin masak tempoyak is a MUST!
Salah satu masakan Pahang yang cukup popular bukan sahaja di kalangan masyarakat tempatan bahkan dari negara luar. Kepekatan, rasa dan aromanya memang padu. Ini antara penyebab kekerapan saya menambah nasi dek kesedapan lauk ini.

Ayam Golek Pekan. Rupa seperti ayam percik. Untuk pengetahuan semua, di daerah Pekan Pahang ini juga mempunyai hidangan ayam golek yang dihasilkan menggunakan resepi turun temurun. Antara bahan–bahan yang digunakan adalah santan, serai, halba, air asam jawa, garam dan gula, halia, buah keras, bawang merah dan bawang putih, lengkuas, cili kering, serta kunyit hidup dikisar bersama. Memang sedap!

Daging Opor Pahang. Hidangan ini antara juga yang sangat direkomenkan kalau korang datang ke Pahang. Rempah khas opor yang digunakan dan sememangnya penyediaan bahan ramuan agak banyak serta rumit. Tekstur daging opor ini isinya sangat lembut. Rasa adalah kombinasi pedas, masam dan manis.

 Daging salai masak cili api. Sedap!!!

Sup daging pun sedap tau!

Banyak lagi juadah saya cuba hasil dari air tangan Chef Hazlan. Semuanya memang terbaik dan enak.

 Tekak orang melayu. Pergi mana-mana pasti mencari ulam-ulaman dan sambal. Ada sambal belacan, cencalok dan pelbagai lagi.

Jika dulu dikatakan Puding Raja ini hanyalah untuk dinikmati golongan bangsawan sahaja. Tetapi kini ianya turut dinikmati seluruh genap masyarakat.Warna kuning keemasan jala emas yang menarik perhatian digabungkan dengan manisan seperti pisang, kismis, ceri, kekacang dan sebagainya pastinya menjadikan hidangan ini pilihan ramai sebagai pemanis mulut.

Ini adalah antara feveret pencuci mulut saya tau! Jadi bila saya nampak puding raja ini di kafe Hotel AnCAsa Royale Pekan Pahang terus saya melompat-lompat nak cuba, hahah. sebab susah nak dapatkan pencuci mulut ini di Kuala Lumpur.

5. Galeri Tun Abdul Razak di Tingkat 7
Sambil bercuti, berehat dan kita juga boleh juga ke galeri khas yang disediakan oleh pihak hotel. Seperti yang kita ketahui bandar Pekan tempat lahirnya pemimpin negara Tun Abdul Razak. Tokoh negara ini begitu banyak jasanya kepada tanahair terutama pada awal penubuhan Malaysia dan pembangunannya.


Terletak di tingkat 7, kita boleh dapatkan serba sedikit mengenai informasi sejarah tentang tokoh ini di Galeri Tun Abdul Razak.

6. Spa Untuk Memanjakan Diri
Apabila ke Hotel AnCAsa Royale Pekan Pahang jangan lupa untuk manjakan diri di Cemara Puri AnCasa Spa. Terdapat pelbagai jenis rawatan yang ditawarkan seperti urutan badan, rawatan muka, mandian susu dan juga rawatan rambut. Servis yang ditawarkan pada harfa cukup berpatutan.

Kita juga boleh membuat rawatan rambut di sini. Spa ini memang mesra muslimah. Jadi kita tidak perlu risau dari segi aurat.

  Antara jenis rawatan yang ditawarkan adalah :-

  • Malay Massage Singnature
  • Bali Massage
  • Combination Massage
  • Aromaterapi Massage
  • Honeybee Massage


Cantik dan kemas. Spa ini bukan sahaja untuk tetamu hotel tetapi juga menerima pelanggan dari luar.

Saya telah mencuba Malay Massage Signature dan memang puas hati. Rasa lega dari sakit-sakit badan apabila selesai mengurut di sini.

Terima kasih therapist dari Cemara Puri AnCasa!

7. Buffet Sarapan -Pelbagai Jenis Pilihan Hidangan

"Breakfast Like A King", ini saya boleh gambarkan suasana lauk pauk yang cukup banyak pilihan semasa bersarapan. Diketuai oleh Chef Fakhrul yang mana beliau telah bertanggungjawab setiap hari bagi memastikan hidangan yang ditawarkan memenuhi citarasa pelanggan tidak kira bangsa dan usia.


 
 

Saya paling tertarik dengan masakan berat untuk sarapan yang ditawarkan secara bergilir mengikut hari. Lari dari kebiasaan hotel yang suka menyajikan nasi lemak dan mee goreng semata. Dan saya berkesempatan merasai nasi kebuli (nasi tradisi orang Pekan Pahang) dan juga nasi dagang. Kedua-dua nasi ini memang sedap!

8. Makan Malam BBQ dan Steamboat? Mana Satu Pilihan Kalbu

Samada tetamu hotel mahupun pada mereka yang ingin raikan hari istimewa pada waktu malam bersama keluarga dan teman-teman, bolehlah mencuba pilihan seperti BBQ ataupun steamboat. Saya sudah mencuba keduanya dan memang puas hati. Sedap giler ahoyy!

BBQ

Untuk BBQ minimum tempahan adalah 50 orang dan harga satu kepala yang dikenakan adalah RM50. Ada pelbagai jenis 'seafood' serta perapan daging kambing, daging lembu dan juga ayam. Serius! Saya dah cuba hampir semua lauk pauk BBQ yang ditawarkan. Dan memang rasanya sangat 'marvelous'. Terutama daging kambing, adoi!! Teringat balik terus meleleh air liur.

Dibakar secara 'live'. Memang kita akan dapat menikmati makanan ini ketika masih panas-panas.

 Pilihan sos untuk daging samada sos lada hitam ataupun sos cendawan. Ikut pilihan masing-masing.

Bagitu juga dengan pencicah makanan seafood. Ada pelbagai jenis sos yang kita boleh pilih.

Selain itu terdapat hidangan lain yang korang boleh cuba. Semuanya menyelerakan :-)




Pakej BBQ ini juga bergantung kepada permintaan pelanggan sekiranya mahukan penambahan ataupun mengikut pilihan tertentu, kita boleh berbincang dengan pihak pengurusan hotel.

 Antara yang saya nikmati pada malam BBQ. Ini baru satu pinggan. Hakikat sebenarnya banyak pinggan juga saya menambah, hahaha.

BerBBQ berhadapan dengan Sungai Pahang. Tidaklah terlalu dekat tapi memang terasa berangin dan selesa kerana ianya berhampiran dengan sungai.

Steamboat

Kita juga boleh memilih set Steamboat. Ada dua jenis sup yang ditawarkan iaitu tomyam ataupun sup biasa. Pelbagai hidupan laut disediakan. Oh ya! Ada isi ayam juga.





Begitu juga dengan bebola ikan, bebola udang, bebola sotong, kek ikan dan variasi jenis mee serta sayur yang boleh dipilih. Terdapat juga nasi goreng dan pencuci mulut seperti kek dan buahan. Air minuman panas dan sejuk juga ditawarkan.


9. Destinasi Pelancongan Menarik Yang Boleh Diterjah
Alang-alang sudah menginap di Hotel AnCasa Royale Pekan Pahang, jangan lupa untuk ke destinasi-destinasi menarik yang berdekatan dengan Pekan Pahang.

Antaranya seperti:-

Tasik Chini

Tidak dinafikan Tasik Chini sememangnya cukup terkenal dengan lagenda anak raja dan naga. Cerita mitos yang cukup popular diperturunkan bergenerasi lamanya. Dan saya sempat bertemu dengan Pak Andak selaku orang lama di Tasik Chini untuk mendengar sendiri tentang kisah lagenda ini.


Saya dan keluarga juga berpeluang menyusuri Sungai Chini sambil menikmati keindahan alam sekitar, terutama hutan kayu bakar, flora dan fauna yang masih kekal cantik di situ.

Kami jug abereksempatan untuk berhenti dan singgah di Kampung Cendahan sebuah kampung orang asli terpencil yang dikatakan mempunyai lebih kurang 5 keluarga yang masih menginap di situ.

Cerita lebih lanjut saya akan kongsikan didalam satu entri di dalam blog ini ya! Jangan lupa baca nanti:-)

Pantai Air Leleh


Pantai yang terletak agak berdekatan dengan hotel. Masih cantik membiru warna lautnya. Apatah lagi ke sini pada waktu petang kita akan merasai angin sepoi-sepoi bahasa dari Laut China Selatan. Jika menginap di Hotel AnCasa Royale Pekan Pahang korang boleh juga menempah bakul piknik (basket picnic) untuk berpiknik di sini. boleh 'request' kenderaan van hotel juga (mengikut kekosongan).

Macam-macam ada didalam bakul piknik ini tau! Antara lain ada bihun goreng yang dibungkus dalam daun pisang, samosa di raja, pastri, kuih-muih tempatan seperti karipap dan banyak lagi.



Pulau Meow


Jika bawa famili terutama anak yang sukakan kucing mereka pasti teruja bila berada di sini. Pulau Meow diasaskan oleh arwah Tengku Lukmannadzira yang cukup sayangkan haiwan terutama kucing. Dianggarkan ada lebih 80 ekor anak kucing tinggal di sini. Selain kucing terdapat juga kambing, anak beruk, itik dan angsa.


Untuk Pulau Meow saya akan kongsikan dengan lebih terperinci dalam entri PULAU MEOW ini. Jemput baca korang!

Pasar Malam Rumah 500 Pekan

Kalau nak rasa sendiri makanan tempatan lain terutama kuih-muih. korang wajib singgah di Pasar Malam Rumah 500 Pekan Pahang. Ada pelbagai jenis kuih muih tradisi dan juga moden. Bukan sahaja makanan serta minuman dijual di sini. Bahkan terdapat juga barangan basah serta kering dan juga pakaian. Kesimpulannya, macam-macam ada di sini.


10. Pekan Bandar DiRaja Yang Mempunyai Banyak Peninggalan Sejarah
Bandar Pekan Pahang antara pekan lama yang cukup terkenal dengan sejarah. Ada yang mengatakan nama Pekan adalah bersempena dengan sejenis bunga yang dipanggil bunga pekan. Di mana pokok bunga pekan ini biasanya tumbuh di tebing sungai. Dikatakan satu masa dulu sepanjang Sungai Pahang ini ditumbuhi oleh bunga pekan. Maka terlahirlah nama bandar Pekan.

Ada juga berpendapat Pekan berasal daripada maksud perkataan bandar, pasar atau tempat aktiviti berjual beli dilakukan bertepatan dengan gambaran yang diberikan pegawai Inggeris, J. P. Rodger berhubung bandar Pekan yang wujud pada 1888. (sumber : google)

Walau apapun sahaja cerita asal nama daerah nama Pekan, namun tidak dinafikan bandar ini merupakan tempat lahirnya tokoh negara yang cukup berjasa iaitu Tun Abdul Razak.

Muzium Sultan Abu Bakar

Muzium ini terletak di Jalan Sultan Ahmad Pekan Pahang. Ianya  mempamerkan barang-barang antik seperti barang-barang China kuno yang diperbuat daripada kaca dan tembikar, serta barang-barang yang berkaitan dengan sejarah, arkeologi, etologi dan susur-galur raja.

Dikatakan bangunan muzium ini adalah asalnya tempat kediaman Residen British yang pertama di Pahang pada tahun1880-an. Kemudian bangunan ini telah digunakan sebagai ibu pejabat Angkatan Tentera Jepun semasa pendudukan Jepun dan seterusnya dijadikan sebagai Istana rasmi al-Marhum Sultan Abu Bakar. (sumber : google)

Di bahagian luar muzium terdapat banyak replika dan juga kenderaan yang digunakan semasa peperangan satu masa dahulu.

Pusat Tenun Di Raja Pekan Pahang
Ini adalah pertama kali saya datang ke pusat/bengkel tenun. Bukan mudah sebenarnya untuk menyiapkan sepasang kain tenun sutera. Ianya mengambil masa dan juga bergantung kepada corak bunga. Semakin banyak corak mahu dihasilkan semakin lama tempoh masa yang akan diambil.

 Contoh kain tenun yang sudah siap. Cantik! Untuk sepasang kain tenun paling murah didalam RM1800 dan paling mahal mencecah harga RM3000 lebih.

Antara hasil pelajar di Institiut Kemahiran Tenun Pahang Diraja. Memang sangat cantik!

Rumah Kelahiran Tun Abdul Razak
Sesuatu yang sangat sentimental apabila berada di rumah kelahiran Tun Abdul Razak yang terletak di Kompleks Kampung Budaya Pulau Keladi. Untuk pengetahun semua, rumah ini telah dibina semula mengikut reka bentuk asalnya oleh tukang yang mahir.




Rumah lama tanpa bilik dengan susun atur perabot lama itu cukup unik. Di sini juga terdapat galeri yang ada mempamerkan barang-barang lama seperti mesin jahit, radio, tombak dan pelbagai koleksi yang pernah digunakan oleh keluarga Tun Abdul razak.

Bersebelahan dengan Rumah Kelahiran Tun Abdul Razak terletak rumah tradisional Pahang yang mempunyai keunikan tersendiri.


Banyak tempat menarik di Pekan Pahang yang boleh kita lawati,
Jadi jomlah ke AnCasa Royale Pekan Pahang untuk bercuti,
Samada secara sendiri mahupun bersama teman atau famili,
Tidak rugi bercuti di Malaysia yang kaya dengan tradisi!

Keterangan lanjut mengenai Hotel AnCasa Royale Pekan Pahang, boleh layari :-

https://www.ancasahotels.com.my/
Instagram: https://www.instagram.com/ancasahotels_resorts
Facebook: https://www.facebook.com/AnCasa-Royale-Pekan-Pahang
Hubungi : +609-4246600

Jangan lupa baca entri khas mengenai bilik esklusif di Ancasa Royale Pekan Pahang, Tasik Chini dan Pulau Meow yerpp!!

Jumpa lagi!
10 Sebab Kenapa Bercuti Di AnCasa Royale Pekan Pahang Malaysia Memang Best Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on March 02, 2020 Rating: 5

15 comments:

  1. wow! luas.
    sgt sesuai la dgn aida 5 sekeluarga gini.
    bersih. pool nyer pon wow!!!
    tq for sharing.
    aida da screenshot dah nama hotel ni. rujukan di masa depan :)

    ReplyDelete
  2. suka gila kalau dapat hotel room cam gini..siap dengan bath tub mmg bonus lah...ada juga plan nak ke pahang nanti..kita bookmark dulu ye

    ReplyDelete
  3. Pulau kucing tue memang rasa nak pergi tengok pulak..x sabar nak tggu entri ayu tentang pulau kucing tue

    ReplyDelete
  4. Bestnya hotel ancasa tu kak ayu. Hahaha rumah mak saya dekat sangat dengan hotel tu. tapi saya pun tak pernah jejak kaki kat situ lagi

    ReplyDelete
  5. Cukup package la AnCasa Royale Pekan Pahang ni. Terpanggil panggil dah diri ini utk ke sana. Kena kumpul duit ni.

    ReplyDelete
  6. Besar betul biliknya. Macam-macam service punada. Harus pergi SPA dan buat rambut. Kalau dah ke Pahang mestilah makan ikan patin. Sebagai peminat meow haruslah pergi pulau meow dan aktiviti lain. bestnya.

    ReplyDelete
  7. mewah giler bilik dia. selesa dan menarik sangat. sesuai untuk penginapan keluarga.

    ReplyDelete
  8. Bilik luas dan penuh kemudahan. Makanan lazat dan banyak. Lokasi yang berhampiran dengan pelbagai attractions. Nie yang buat tak sabar nak staycation ke Ancasa gak. Tazabar!

    ReplyDelete
  9. Memang puas ati dapat staycation camni kak hahahha dah la lawa, besar pastu leh wat macam2 aktiviti. Makanan dah la sedap2

    ReplyDelete
  10. Penginapan yang macam ni, dengan bilik yang luas lagi. Kalau saya mesti 3 hari 2 malam tu mesti rasa tak cukup sis. Sebabnya, saya nak sehari dua duduk dalam hotel je baca buku, santai, rehat rehat. Dengan hidangan yang sedap belaka pula... best gilerrr laa..huhu.. - Blog Sofinahlamudindotcom

    ReplyDelete
  11. Bestnya akak. Sempat bawa anak-anak bercuti. Suka tengok bilik yang ada bathtubs. Anak saya suka berendam. Hehehe

    ReplyDelete
  12. Wah, lengkaplah entry ni... penuh dengan info-info yang menarik. Perkongsian tentang hotel yang sangat berguna

    ReplyDelete
  13. wah.. nampak luas hotel AnCasa Royale Pekan Pahang ni yea.. kalau bawa family ke sini mesti syok ni

    ReplyDelete
  14. Seronoknyaa sambil cuti sambil dapat melihat rumah sejarah..
    Bila sakit cmni, kalau dapat bercuti syokkan...nanti nak survey gak laa, tak pernah menginap di hotel Pahang..Ancasa ni macam best gile nengok..

    ReplyDelete
  15. So far tak pernah pergi ke Pekan Pahang. Tapi ada member berasal dari sana. Kot la nanti nak pergi wedding dia ke, boleh la menginap kat sini.

    ReplyDelete

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.