Program Wanita Cukup Berani MAGGI® Musim Ke-3

MAGGI® sekali lagi untuk tahun 2023 telah meneruskan komitmennya dalam membantu memperkasakan wanita dan pemilik perniagaan kecil melalui Program Mentor Wanita Cukup Berani MAGGI® (‘PMWCBM’).


Bersempena Hari Wanita Antarabangsa 2023, MAGGI® telah mengumumkan edisi ketiga PMWCBM dengan kerjasama tiga jenama gergasi dalam bidang telnologi iaitu Google, Meta dan TikTok. Kerjasama ini turut menawarkan bengkel peningkatan kemahiran komprehensif dan kelas induk yang memfokuskan pada penciptaan kandungan untuk media sosial, peningkatan personaliti peribadi dan cara mengembangkan perniagaan makanan. 


Untuk info, sejak mula program ini diperkenalkan pada tahun 2020, ianya telah memberi impak yang hebat kepada lebih 3,500 wanita di seluruh negara. Program yang mampu memberi inspirasi kepada wanita di luar sana agar berani untuk keluar dari posisi yang selesa dan cabar diri untuk mencuba sesuatu yang baru dan mahir agar lebih berjaya.

Kisah Kejayaan Juara Musim Lalu Program Wanita Cukup Berani MAGGI® 


Kehidupan Nur Hidayah berubah pada 2021 apabila beliau menyertai Program Mentor Wanita Cukup Berani MAGGI dan akhirnya muncul sebagai juara dalam siri realiti Resipi Berani MAGGI Musim Pertama. Melalui sesi bimbingan peribadi selama lapan minggu bersama Mentor Anne Idris, Hidayah berjaya mengubah strategi perniagaannya. Dalam masa setahun, hasil jualan Hidayah meningkat dari bawah RM1,000 sebulan ke RM6,000 sebulan, Satu pencapaian yang cukup membanggakan.


Memiliki Sindrom Blepharophimosis atau kelopak mata tidak normal sejak kecil menyebabkan Syahidah selalu merasa rendah diri dan malu. Namun kini, beliau menjadi lebih yakin sejak dinobatkan sebagai juara Resipi Berani MAGGI Musim Ke-2. Mengambil keputusan untuk keluar dari zon selesa, Syahidah memulakan perniagaan pertamanya iaitu NSA Cookies dan terkini, Syahidah's Food.

Pelancaran Program Wanita Cukup Berani MAGGI® Musim Ke-3

Di majlis pelancaran, YB Dato' Sri Nancy Shukri, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM), berkata, 
Tema Hari Wanita Antarabangsa tahun ini, #EmbraceEquity, sejajar dengan matlamat kementerian kami untuk mempromosikan penyertaan aktif wanita dalam tenaga kerja. Meningkatkan kemahiran wanita dan komuniti terpinggir dengan kemahiran digital akan menyediakan peluang pendapatan baharu, mengecilkan jurang kesaksamaan jantina. 


Kesaksamaan gender memerlukan penglibatan, kerjasama dan sokongan pelbagai pihak berkepentingan. Kami berbesar hati untuk menjadi sebahagian daripada kerjasama yang menggalakkan ini antara pihak swasta dan sektor awam. MAGGI® akan bekerjasama dengan Kementerian mengenai jangkauan komuniti akar umbi dengan tumpuan utama kepada komuniti B40, menawarkan bengkel peningkatan kemahiran dan sesi penglibatan untuk membantu mereka memanfaatkan ekonomi digital."

 
Selama bertahun-tahun, Nestlé memperingati Hari Wanita Antarabangsa sebagai peristiwa penting untuk meraikan pencapaian wanita di seluruh dunia. Juan Aranols, Ketua Pegawai Eksekutif Nestlé (Malaysia) Berhad berkata 
Kami mengiktiraf kemajuan yang dicapai dalam perjalanan setakat ini, sambil memperbaharui komitmen kami untuk terus membuat perubahan positif ke arah membina kepelbagaian, ekuiti dan keterangkuman di Malaysia, untuk wanita dan untuk semua . Dengan kemunculan pendigitalan, Nestlé dan MAGGI® menerima ekuiti jantina dengan meningkatkan kemahiran dan memperkasakan wanita dalam era digital, sambil membina keyakinan mereka dan membantu mereka meningkatkan perniagaan makanan mereka. 

Dengan peningkatan media sosial dan pertumbuhan landskap digital, pengaruh media sosial dan pencipta kandungan memainkan peranan penting dalam jangkauan jenama. Terdapat peluang besar untuk wanita di Malaysia menjana pendapatan mampan daripada kandungan makanan dan meningkatkan perniagaan makanan mereka dengan kemahiran dan keupayaan digital. MAGGI® mengorak langkah lebih jauh untuk meningkatkan Program Mentor Wanita Cukup Berani MAGGI® ke peringkat seterusnya dengan bekerjasama dengan peneraju konten digital terkenal seperti Google, Meta dan TikTok.


Bengkel Online Wanita Cukup Berani MAGGI® tahun ini memperkenalkan modul dalam talian serba baharu untuk peserta yang ingin memulakan perjalanan mereka sebagai pencipta kandungan berasaskan makanan, sama ada sebagai individu atau pemilik perniagaan. Para peserta juga diberi peluang untuk menghadiri Kelas Induk: Food Influencer dan Pencipta Kandungan dengan MAGGI®.  Bimbingan dari kepakaram rakan koloborasi seperti Google, Meta dan TikTok dalam berkongsi panduan, nasihat dan cara erbaik dalam penghasilan kandungan dan perkongsian daripada influencer yang telah berjaya dalam memberi inspirasi kepada peserta. Selepas melalui proses pemilihan yang sengit, 21 pemenang akan dipilih untuk menerima kontrak dengan MAGGI® dan menjadi sebahagian daripada program bimbingan eksklusif sebagai pencipta kandungan makanan.

 
Geetha Balakrishna, Pegawai Eksekutif Perniagaan MAGGI® Nestlé (Malaysia) Berhad berkata 
Ketika kami terus maju untuk menyokong wanita dalam perjalanan peningkatan kemahiran mereka, adalah penting untuk mengingatkan semua bahawa kami mesti sentiasa berusaha untuk kemajuan dan membuat perubahan, tidak kira bagaimana kecil. Oleh itu, kita harus sentiasa bertanya kepada diri sendiri, ‘Apa perubahan anda hari ini?’ (‘Apakah perubahan yang anda buat hari ini?’). Kami yakin melalui Program Mentor Wanita Cukup Berani MAGGI®, kami boleh terus menggalakkan wanita membuat perubahan positif selaras dengan semangat ‘Tak Kenal, Tak Cinta’ ('Jangan Cuba, Tak Pernah Tahu') MAGGI® CukupRasa.
Untuk maklumat lanjut mengenai Program Mentor Wanita Cukup Berani MAGGI® 2023, sila layari https://www.maggi.my/en/maggi-happenings/maggi-cukup-rasa/
Program Wanita Cukup Berani MAGGI® Musim Ke-3 Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on March 14, 2023 Rating: 5

4 comments:

  1. women empowerment is so important these days and i am so grateful that maggi is doing its part to help pave the way!

    ReplyDelete
  2. Wahhh dah tahun ke tiga. Tahniah Maggi. All the best buat semua peserta.

    ReplyDelete
  3. Maggi ni setiap tahun ada je program best. especially bila nak dekat puasa. brand kegemaran, setiap isi rumah at least ada satu produk maggi!

    ReplyDelete
  4. This is a great initiative and program by Maggi, can't wait to watch the season 3

    ReplyDelete

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.