Hari Saree Sedunia Malaysia Diraikan Dalam Majlis Amal Hi-Tea Bersama Persatuan Sindrom Down Malaysia (PSDM)

Hari Saree Sedunia Malaysia telah diraikan bersama-sama Persatuan Sindrom Down Malaysia (PSDM) dalam satu majlis amal hi-tea yang telah diadakan di Dewan Tun Abdul Razak, Menara Kembar Bank Rakyat, Kuala Lumpur pada 19 Mac 2023.


Acara ini turut disokong oleh Jabatan Kesenian dan Kebudayaan Negara (JKKN) dan Suruhanjaya Tinggi India. Objektif acara ini adalah untuk memberi kesedaran kepada orang ramai dan mendidik mereka tentang keunikan Saree serta menyalurkan sedikit hasil sumbangan kepada anak-anak PDSM.

Majlis tersebut telah diserikan dengan kehadiran H.E. daripada Pesuruhjaya Tinggi India, Encik Bommireddy Narasimha Reddy. Rumah anak yatim dan kanak-kanak daripada Pertubuhan Kebajikan Anak Yatim Mary, Pertubuhan Kebajikan Kanak-Kanak Istimewa Lagenda dan Pertubuhan Kebajikan Lindungan Ikhlas.


PSDM ialah pertubuhan yang ditubuhkan pada 2001. Mempunyai sukarelawan kebajikan yang menjaga pembangunan dan memperjuangkan hak individu Sindrom Down (SD) untuk seluruh Malaysia melalui perspektif kesihatan, kebajikan, pendidikan, latihan kerjaya vokasional, dan pekerjaan.


Melalui penganjuran Hari Saree Sedunia Malaysia dapat membantu memberi sumbangan kepada PSDM untuk membantu mendapatkan peralatan tambahan, perbelanjaan latihan kerjaya vokasional, dan peralatan bagi membantu ahli persatuan menjadi usahawan yang berdikari dan berjaya dalam masa akan datang.


Dalam era moden ini, khususnya, budaya India Saree dalam kalangan rakyat Malaysia semakin dilupakan dan pakaian tradisional ini telah mula dimodenkan. Memandangkan Malaysia merupakan sebuah negara berbilang budaya dengan pelbagai kumpulan etnik dan budaya yang telah wujud sejak berabad-abad lamanya, WSDM berhasrat untuk membawa impak sosial kepada masyarakat dengan memberi pendedahan melalui penganjuran acara ini dengan harapan dapat menggalakkan generasi muda untuk terus mencintai. dan menghargai seni dan budaya pelbagai kaum di Malaysia.


Kelab Bharat Kuala Lumpur memperagakan 30 bahan Saree berbeza dan gaya draping dari 30 negeri (selatan ke utara India)  tentang keunikan dan fakta menarik tentang Saree. Turut diadakan pertunjukan fesyen bersama 10 model  dari PDSM, ini secara tidak langsung telah memberi peluang kepada penghidap sindrom Down untuk meningkatkan pembangunan diri mereka. 

Selain itu terdapat juga persembahan tarian Khatak tradisional yang unik yang telah dipersembahkan oleh Pusat Kebudayaan India Netaji Subhash Chandra Bose (NSCBICC) .

Kami memilih untuk mendidik tentang warisan budaya Saree kerana terdapat banyak fakta menarik mengenainya, salah satunya ialah terdapat pelbagai jenis Saree, bahan, dan tekstil di seluruh India, dan terdapat pelbagai cara untuk menyarung saree. Ia telah direkodkan bahawa terdapat sejumlah 108 cara memakai Saree yang menjadikannya unik.
kata Bkay Nair, Pengarah Hari Saree Sedunia.

Bkay Nair jmerupakan Pengarah Bkay Nair Resources (BNR), sebuah syarikat yang menawarkan latihan dan telah melatih secara peribadi ramai peserta untuk menjadi usahawan yang berjaya, hebat  komunikasi dan pembangunan kerjaya.


Seorang yang dermawan, beliau telah melibatkan diri dalam banyak acara dan program melakukan khidmat sosial untuk wanita dan kanak-kanak yang memerlukan melalui Soroptimist International Ampang dan World Hijab Day International yang telah memberi inspirasi kepada Bkay untuk memulakan acara amal semasa ini.


Hari Saree Sedunia Malaysia dianjurkan bagi mengekalkan kepelbagaian budaya pelbagai kaum di Malaysia, serta menggalakkan orang ramai memakai pakaian tradisional masing-masing bagi memupuk perpaduan antara pelbagai kaum di samping memupuk semangat cinta dan hormat-menghormati. Dan paling utama agar budaya India Saree dalam kalangan generasi kinitidak dilupakan.

Cabutan bertuah telah diadakan dalam acara minum petang dan menawarkan banyak hadiah menarik termasuk Saree eksklusif, aksesori, syiling emas, dan lawatan ke Langkawi.

Hari Saree Sedunia Malaysia Diraikan Dalam Majlis Amal Hi-Tea Bersama Persatuan Sindrom Down Malaysia (PSDM) Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on March 21, 2023 Rating: 5

1 comment:

  1. Binance dünyasındaki komisyon indiriminden yararlanmak için referans kodu: Binance referans kodu. Kodu kullanarak %20 indirim alabilirsiniz.

    ReplyDelete

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.