Hospital Thomson Kota Damansara Memperkenalkan Sistem Perubatan Nuklear Untuk Merawat Penyakit Kanser

Hospital Thomson Kota Damansara Memperkenalkan Sistem Perubatan Nuklear Untuk Merawat Penyakit Kanser-  Hospital Thomson Kota Damansara melangkah setapak lebih maju lagi dengan menyediakan rawatan holistik melalui pengenalan teknologi terkini bagi merawat pesakit kanser.


Untuk info, Hospital Thomson Kota Damansara (THKD) merupakan salah satu hospital swasta terkemuka di Malaysia dan terkini telah melancarkan kemudahan kanser komprehensif terbarunya, Onkologi dan Perubatan Nuklear @ Thomson Hospital 

Teknologi ini mampu menyediakan kedua-dua keupayaan diagnostik dan terapeutik untuk pesakit kanser. Selain itu, kemudahan ini turut menempatkan Mediso AnyScan SPECT/CT/PET, peralatan pengimejan perubatan nuklear Tri-modaliti pertama di rantau Asia Pasifik.


Kejayaan revolusioner dalam penjagaan kanser ini telah dirasmikan oleh Yang Berhormat Dato’ Ramanan Ramakrishnan, Ahli Parlimen Sungai Buloh dan Cik Wan Nadiah Binti Wan Mohd Abdullah Yaakob, Ketua Pegawai Eksekutif Hospital Thomson Kota Damansara.

Onkologi dan Perubatan Nuklear @ Thomson Hospital menyediakan perkhidmatan pembedahan kanser, kemoterapi, radiosurgeri dan radioterapi, diagnostik perubatan nuklear dan perkhidmatan teranostik terkini di bawah satu bumbung. 

Menurut laporan yang dijalankan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada 2020, 48,639 kes kanser baharu dilaporkan di Malaysia. Insiden kanser di Malaysia juga diramalkan meningkat dua kali ganda menjelang 2040 di mana kira-kira 1 dalam 10 orang di Malaysia akan didiagnosis dengan kanser sepanjang hayat mereka. Kanser adalah satu keadaan yang perlu dihadapi oleh ramai rakyat Malaysia dan menjadi tanggungjawab kami sebagai penyedia penjagaan kesihatan untuk memastikan seramai mungkin rakyat Malaysia mampu bertahan dan menjalani kualiti hidup yang baik walaupun telah didiagnosis dengan kanser
kata Cik Nadiah.

Onkologi & Perubatan Nuklear @ Hospital Thomson diperkenalkan bagi menempatkan semua modaliti rawatan kanser di bawah satu kemudahan untuk menyediakan penjagaan pelbagai disiplin dengan pengalaman terbaik sepanjang keseluruhan perjalanan pesakit. Kami bekerjasama dengan NGO dan kumpulan sokongan pesakit kerana kami memahami bahawa diagnosis kanser bukan sahaja menjejaskan pesakit, tetapi juga keluarga, rakan dan komuniti di sekeliling mereka. Oleh itu, saya ingin merakamkan penghargaan saya kepada NGO yang hadir pada hari ini atas kerjasama mereka dengan kami dalam memberikan sokongan yang tidak ternilai kepada komuniti kami: terima kasih yang tulus kepada Persatuan Kebajikan Kanser Payudara (BCWA), National Cancer Society Malaysia (NCSM), National Majlis Kanser (MAKNA), Rangkaian Kanser Paru-paru Malaysia (LCNM) dan Persatuan Kanser Prostat Malaysia (PCSM).
Selain itu, hospital kami komited untuk memastikan kami mempunyai standard kualiti dan keselamatan tertinggi. Malah, kemudahan Onkologi & Perubatan Nuklear akan menjalani akreditasi oleh Australian Council on Healthcare Standards akhir bulan ini supaya kami boleh menanda aras diri kami di peringkat antarabangsa
jelas Cik Nadiah lagi.


Kemudahan imi telah menjalani lebih 1,200 prosedur diagnostik dan terapeutik dengan pesakit onkologi di kawasan seperti serviks, payudara, paru-paru, rektum, kepala, leher dan otak. Antaranya, pasukan radioterapi telah merawat pesakit kanser payudara menggunakan teknik Deep Inspiration Breath Hold (DIBH), dan kanser otak dengan radioterapi dan penyinaran kraniospinal (CSI). 

Onkologi & Perubatan Nuklear @ Hospital Thomson juga telah menerima pesakit dari seluruh Malaysia dan rantau Asia Tenggara – menunjukkan keperluan untuk perkhidmatan sedemikian di kalangan pesakit dari negara jiran.


THKD sentiasa berinovasi untuk menyediakan perkhidmatan diagnostik dan terapeutik terkini untuk pesakit mereka. Terapi Perubatan Nuklear seperti Yittrium-90, Lutetium-177, Ac-225 dan Terapi I-131 dos tinggi sedang dalam perancangan, manakala perkhidmatan radioterapi dan radiosurgeri akan dikhususkan lagi kepada rawatan ginekologi, hematologi dan pediatrik. THKD juga membayangkan kerjasama dengan institusi penjagaan kesihatan lain di Malaysia dan negara lain dalam menjadikan terapi kanser boleh diakses oleh sesama organisasi

 Kami berbesar hati menjadi salah satu perintis untuk menawarkan Mediso AnyScan SPECT/CT/PET ini, dan kami yakin kemudahan ini akan memperkasakan pesakit kanser untuk mendapatkan peringkat kanser yang tepat, penjagaan terbaik dan hasil kesihatan yang lebih baik dengan mengambil kira keperluan setiap pesakit individu. Setiap pesakit adalah istimewa
kata Dr Tan Chih Kiang, Pakar Perunding Onkologi Klinikal dan Ketua Onkologi Klinikal.

Selain itu, Dr. Zool Hilmi Bin Awang, Pakar Perunding Perubatan Nuklear dan Ketua Perubatan Nuklear, memberi jaminan bahawa, 
Alat diagnostik yang berkesan menyediakan tomografi berkomputer untuk korelasi anatomi, yang merupakan penambahbaikan yang diperlukan untuk penjagaan kanser dalam mengenal pasti kawasan hipermetabolisme yang digambarkan dalam PET. Ia melibatkan suntikan pengesan radioaktif selamat yang membantu mengesan sel berpenyakit, seperti yang disyorkan oleh pakar. Sementara itu, kami boleh merawat kanser seperti tumor neuroendokrin, kanser prostat, dan kanser tiroid yang bermaksud, kami merawat apa yang kami lihat dan kami melihat apa yang kami rawat.
Bersempena dengan pelancaran Onkologi & Perubatan Nuklear @ Hospital Thomson, THKD akan menawarkan beberapa promosi kesihatan (untuk tempoh terhad) yang termasuk:

1. Imbasan PETCT F-18 FDG pada harga promosi RM1,980 setiap imbasan
2. Ga-68 PSMA atau Ga-68 DOTATE pada RM2,600 setiap imbasan
3. Diskaun 20 peratus untuk pemeriksaan kanser untuk ahli keluarga pesakit
4. Perundingan pendapat kedua percuma dengan Pakar Perunding Onkologi Klinikal
5. Diskaun 15 peratus untuk pakej pemeriksaan Kesihatan Wanita


Kemudahan Onkologi dan Perubatan Nuklear menyediakan spektrum perkhidmatan kanser yang komprehensif meliputi pencegahan, diagnosis, rawatan, rawatan sokongan dan penjagaan paliatif - menawarkan rangkaian penuh pembedahan, terapi sistemik, radioterapi dan perubatan nuklear. Ia juga menawarkan perkhidmatan berkaitan seperti ujian makmal, pengimejan diagnostik, pemakanan, pemulihan, farmasi dan sokongan psiko-sosial.

Hospital Thomson secara berterusan menyokong ekosistem yang berkembang, memacu keselamatan, kesihatan dan kebahagiaan di kalangan masyarakat pada masa kini dan pada masa hadapan dan terus meningkatkan kualiti perkhidmatan untuk menampung keperluan pesakit semasa dan berpotensi.

laluan ke bilik rawatan

Dengan pelancaran kemudahan Onkologi & Perubatan Nuklear terbaharunya, TKHD menyasarkan untuk menawarkan penjagaan perubatan yang komprehensif dengan standard antarabangsa tertinggi melalui kemudahan bertaraf dunia.

Hospital Thomson Kota Damansara Memperkenalkan Sistem Perubatan Nuklear Untuk Merawat Penyakit Kanser Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on March 21, 2023 Rating: 5

1 comment:

  1. makin canggih perubatan hari ini. Agak2 berapa kos kaedah perubatan nuklear ni?

    ReplyDelete

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.