Shopee Tingkatkan Ekonomi Kreatif Malaysia, Skala Jenama Milik Selebriti dan Influencer dengan Teknologi


Shopee mendedahkan bahawa jenama milik selebriti dan influencer Malaysia semakin ketara dalam landskap e-dagang yang semakin tepu, dalam kajian terbaru ‘Shopee Super Awards 2022 Milestones’*. Platform ini memacu ekonomi kreatif Malaysia dengan menyokong bakat tempatan untuk mengembangkan perniagaan mereka dan berkembang bersama teknologi. Mengkaji prestasi tahun lalu, kajian mendapati bahawa jenama milik selebriti dan influencer di Shopee mempunyai pertumbuhan hasil tahun ke tahun sebanyak 59% dari Oktober 2021 hingga September 2022 berbanding tahun sebelumnya.


Shopee Celebrity Squad telah dilancarkan pada 2018 mewujudkan ruang khusus dengan 97 jenama untuk akses pengguna kepada produk milik selebriti dan influencer. Ahli terkenal termasuk Dato' Sri Siti Nurhaliza, Neelofa, dan Zoey Rahman, antara lain. Jenama ini membawa rakyat Malaysia lebih banyak pilihan produk melalui sesi strim langsung yang aktif, pelancaran produk eksklusif, penyertaan dalam Kempen Besar Shopee, dan memilih barangan tempatan yang tulen dan berkualiti untuk khalayak mereka.


Penjual Shopee Celebrity Squad terlibat secara aktif dengan penonton mereka di strim langsung dengan menawarkan kandungan interaktif, membawa sentuhan yang lebih peribadi untuk penonton mereka. Penjual yang menjalankan sesi strim langsung mempunyai lebih 166,000 penonton unik kumulatif yang menyertai sesi dan lebih 20,000 pengguna berterusan puncak menonton strim pada satu-satu masa, sepanjang tahun lalu. Penjual mencipta kandungan yang menyeronokkan, bermain permainan dan kuiz serta berbual santai dengan khalayak mereka untuk memupuk hubungan. Penonton berasa lebih dekat dengan selebriti dan influencer yang mereka kagumi apabila bakat tempatan ini terikat dengan mereka melalui strim langsung.


Shopee menganjurkan pelancaran eksklusif mingguan untuk jenama Shopee Celebrity Squad setiap Ahad, di mana selebriti dan influencer mempunyai platform khusus untuk mempamerkan kedai baharu atau produk terbaru mereka kepada khalayak baharu dan semasa. Melalui pelancaran ini, pembeli berasa teruja untuk menjadi salah seorang yang pertama mengetahui dan membeli keluaran baharu personaliti kegemaran mereka di tapak mikro dan menerima pengalaman jenama yang lebih baik apabila mengikuti strim langsung mereka. Jenama ini juga menyaksikan 55% tahun ke tahun pertumbuhan dalam pesanan sebagai bukti usaha mereka.


Kenneth Soh, Ketua Kempen Pemasaran di Shopee Malaysia berkata, “Memandangkan sektor peruncitan dibuka dengan melonggarkan sekatan pandemik, komuniti selebriti dan influencer tempatan Shopee telah memperbaharui taktik pemasaran mereka menggunakan teknologi untuk menjangkau khalayak mereka dalam talian. Jenama Shopee Celebrity Squad mempunyai kira-kira 80% kadar penyertaan Kempen Besar sepanjang tahun dalam komitmen mereka untuk mengukuhkan kehadiran dalam talian mereka. Dianggarkan 1 daripada 4 pengguna menuntut baucar dengan jenama ini semasa Kempen Besar. Kami berharap untuk terus memperkasakan Shopee Celebrity Squad kami dengan menghubungkan mereka kepada pengguna baharu dalam komuniti dalam talian Shopee yang semakin berkembang dan sangat terlibat.”


Jenama milik selebriti dan influencer membawa nilai, kebolehcapaian dan kemudahan dengan produk tempatan yang tulen dan berkualiti di platform. Penjual ini memenuhi keperluan gaya hidup khalayak mereka, daripada barangan kecantikan berjenama tempatan kepada barangan runcit yang berpatutan dan dibuat khas. Jenama Shopee Celebrity Squad, yang menawarkan produk buatan Malaysia yang membanggakan, menyaksikan 54% tahun ke tahun dalam pertumbuhan nilai barangan kasar kerana mereka memahami nilai pembelian khalayak mereka. Pengguna menikmati menyokong jenama tempatan kegemaran mereka dengan membuat pembelian yang bertimbang rasa sejajar dengan keperluan mereka.


Zoey Rahman, ahli Shopee Celebrity Squad dan pemilik MIKASERIES berkata, “Terdapat banyak ciri yang saya gunakan untuk memasarkan produk saya di platform, seperti Shopee Live di mana saya melakukan siaran langsung setiap hari, kadangkala sehingga 3 kali sehari! Apabila saya mengambil bahagian dalam Kempen Besar, saya menyedari bahawa pendedahan saya kepada khalayak baharu dan pertumbuhan jualan juga telah meningkat. Acara rangkaian Shopee juga telah membantu saya belajar daripada ahli Shopee Celebrity Squad yang lain dan strategi pertumbuhan mereka. Pada masa hadapan, MIKASERIES akan mengeluarkan lebih banyak kosmetik buatan tempatan berkualiti tinggi yang setanding dengan jenama antarabangsa.”


Platform ini secara berterusan menggalakkan penjual Shopee Celebrity Squad untuk berinovasi dan menghasilkan pengalaman jenama baharu untuk pembeli mereka melalui pelbagai fungsi dalam aplikasi. Shopee akan mengiktiraf dan meraikan ahli Shopee Celebrity Squad 2022 terbaik dan paling terang di Shopee Super Awards akan datang pada 15 Disember.




Shopee Tingkatkan Ekonomi Kreatif Malaysia, Skala Jenama Milik Selebriti dan Influencer dengan Teknologi Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on November 30, 2022 Rating: 5

No comments:

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.