Nippon Paint VirusGuard | Inovasi Cat Terbaru Terbukti 99% Berkesan Melawan Koronavirus Manusia

Nippon Paint VirusGuard | Inovasi Cat Terbaru Terbukti 99% Berkesan Melawan Koronavirus Manusia- Saya memang sangat mengambil berat tentang kebersihan terutama di rumah. Apatah lagi sekarang ini terdapatnya banyak penyakit disebabkan dari jangkitan virus atau bakteria. Namun demikian kadang-kadang kita lupa kerja pembersihan bukan sahaja perlu dilakukan di kawsan permukaan lantai, perabut dan meja sahaja. Bahkan sebenarnya bahagian dinding, permukaan paling besar dalam mana-mana ruang dalaman sering diambil ringan semasa aktiviti pembersihan.


Pelancaran Nippon Paint VirusGuard

Mengambil berat tentang isu ini, pembekal penyelesaian menyeluruh cat No. 1 Malaysia, Nippon Paint Malaysia (“Nippon Paint”) telah melancarkan cat anti virus dan anti bakteria iaitu Nippon Paint VirusGuard. Cat inovasi ini memiliki ciri tambahan yang baharu serta telah diuji di makmal dan didapati 99% berkesan melawan koronavirus manusia (strain 229E).

Di majlis pelancaran Nippon Paint VirusGuard, Encik Yaw Seng Heng selaku Pengarah Urusan Kumpula Nippon Paint Malaysia Group berkata,

Nippon Paint VirusGuard adalah sebahagian daripada usaha berterusan kami untuk meningkatkan tahap kesihatan dan kesejahteraan para pengguna di Malaysia. Selepas melancarkan cat yang memberi fokus kepada kesihatan dan kesejahteraan dua dekad yang lalu menerusi pengenalan cat tanpa bau (‘Odourless Paint’) yang pertama di Malaysia, kami terus membawakan pelbagai penyelesaian baharu seperti Siri Pilihan Hijau (‘Green Choice Series’), Rangkaian Kesejahteraan Kanak-kanak (‘Child Wellness Range’) dan Rangkaian Kesejahteraan Ruang Tertutup (‘Indoor Wellness Range’). Pelancaran inovasi cat yang baharu dan dipertingkatkan ini adalah tepat pada masanya ketika rakyat Malaysia sedang menyesuaikan diri dengan normal baharu dan mengambil langkah berjaga-jaga di rumah dan di tempat kerja demi keselamatan semua.
Untuk pengetahuan semua, Cat Nippon Paint VirusGuard telah diuji dengan Koronavirus Manusia, ATCC VR-740, strain 229E oleh Analytical Lab Group pada awal tahun ini. Apa yang menakjubkan VirusGuard telah menunjukkan pengurangan sebanyak 99.9% pada titer virus selepas virus bersentuh pada lapisan cat. Dan Koronavirus manusia (strain 229E) merupakan strain koronavirus pertama yang dikenal pasti dalam keluarga virus. Strain ini telah dikaitkan dengan simptom selesema biasa dan jangkitan saluran pernafasan.

Apa Itu Silver Ion Technology
Info ini agak menarik! Ini kerana saya baru tahu tentang hebatnya Silver Ion Technology yang telah terbukti berkesan melawan virus yang dikaitkan dengan penyakit pernafasan. Pastinya Cat Nippon Paint VirusGuard menggunakan Silver Ion Technology ya!

Selain itu Silver Ion Technology terbukti berkesan untuk mengurangkan pembiakan virus dan bakteria seperti penyakit tangan, kaki dan mulut (hand, foot and mouth disease. HFMD), influenza A (H1N1), Escherichia coli dan Staphylococcus aureus, serta koronavirus manusia (strain 229E).

Walaupun strain 229E berbeza berbanding strain koronavirus yang menyebabkan pandemik COVID-19 yang kita alami sekarang, namun penyakit pernafasan ini sebenarnya secara terus menerus membebankan kesihatan manusia di seluruh dunia dan merupakan antara penyebab penyakit yang teruk dan punca kematian paling biasa di peringkat global. 

Jangan bimbang ini kerana Silver Ion Technology adalah selamat untuk orang dewasa, kanak-kanak dan juga binatang.

Silver Ion Technology mencegah penyebaran virus dan bakteria melalui pendekatan tiga langkah;

 menyahaktifkan fungsi virus dan bakteria
 mengurangkan keupayaannya untuk bertambah dan merebak dan;
 menyekat pertumbuhan dan seterusnya mematikan bakteria dan virus


Datin Wong Meng Lee, Timbalan Pengurus Besar Pemasaran, Nippon Paint Malaysia berkata, 
Sebagai peneraju pasaran dalam penyelesaian cat yang menyeluruh, Nippon Paint merupakan peneraju inovasi dan komited untuk terus mencari peluang, teknologi baharu dan penyelesaian yang inovatif untuk pelanggan dan pemegang taruh (‘stakeholders’) kami. Dengan memanfaatkan ciri anti virus dan anti bakteria Silver Ion Technology, kami berhasrat untuk mewujudkan dan memastikan rumah, tempat kerja dan ruang awam sentiasa selamat dan kondusif, terutamanya dalam menghadapi pandemik ini selain mengikuti langkah-langkah pencegahan yang lain.

Sesuai untuk mana-mana ruang dalaman, cat Nippon Paint VirusGuard memiliki ciri-ciri berikut:

 Anti virus
 Anti bakteria
 Sebatian Organik Mudah Meruap (Volatile Organic Compound, VOC) yang sangat rendah
 Sangat mudah dibasuh
 Tahan sental
 Tahan kulat dan kulapuk
 Warna tahan lama
 Penyelenggaraan mudah dan tanpa masalah

Nippon Paint VirusGuard merupakan penyelesaian cat mesra alam yang turut memiliki persijilan Ujian Label Hijau Singapura.

Normal Baharu dalam Era COVID-19
Dilaporkan di Malaysia lebih 9,000 kes COVID-19 sehingga kini. Dan kita warga Malaysia telah melalui beberapa peringkat Perintah Kawalan Pergerakan (‘PKP’) sejak 18 Mac yang menyaksikan perniagaan, fasiliti pendidikan dan pelbagai aktiviti lain digantung buat sementara.
Kini dengan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (‘PKPP’), Jabatan Statistik mendapati bahawa hampir 70% tenaga kerja telah kembali bekerja 3 dengan normal baharu, di mana Prosedur Operasi Standard (‘Standard Operating Procedures’) dan langkah-langkah pencegahan yang ketat telah dilaksanakan mengikut COVID-19: Garis Panduan Pengurusan Tempat Kerja oleh Kementerian Kesihatan. Semua persekolahan juga telah disambung semula untuk para pelajar sekolah rendah dan menengah serta pusat pengajian tinggi awam dan swasta yang tertentu.


Mengulas tentang perniagaan dan individu yang kini menyambung semula aktiviti harian mereka dalam normal baharu, Dr Chang Li-Yen, Profesor Madya dan Ahli Virologi di Jabatan Mikrobiologi Perubatan (Fakulti Perubatan) Universiti Malaya berkata, 

Kesan COVID-19 akan kekal dengan agak lama. Walaupun Malaysia mempunyai rekod prestasi yang baik dalam menguruskan kes-kes COVID-19, namun normal baharu perlu diamalkan dengan teliti. Sambil kita meneruskan kehidupan harian, baik di tempat kerja atau di kediaman masing-masing, kita perlu terus mengamalkan dan melaksanakan tindakan-tindakan asas bagi mencegah penyebaran penyakit berjangkit. Selain daripada usaha penjarakan sosial, membasuh tangan dengan kerap, memakai pelitup muka dan membersihkan ‘titik panas’ atau ‘titik sentuhan yang kerap’ adalah langkah pencegahan yang kritikal. ‘Titik panas’ merujuk kepada kawasan di mana wujudnya risiko kehadiran agen-agen mudah berjangkit termasuk virus dan bakteria. 
Antara contoh ‘titik panas’ termasuklah tombol pintu, permukaan meja malah dinding yang merupakan permukaan paling besar di rumah dan pejabat anda. Oleh sebab kita sering bersentuh dengan ‘titik panas’ ini, maka adalah penting untuk mengekalkan kebersihan kawasan ini dan pada masa yang sama mewujudkan keadaan dalaman dengan aliran udara yang baik untuk ruang dalaman yang selesa dan sejahtera.
Dalam perbincangan bersama Encik Yaw Seng Heng, Datin Wong Meng Lee dan Dr Chang Li-Yen turut menyentuh tentang tempoh keberkesanan Nippon Paint VirusGuard akan tetap bertahan sebagai anti virus dan bakteria selagi perlindungan cat dijaga dengan keadaan yang baik.

Sememangnya banyak yang saya belajar terutama dari sudut kimia dan biologi yang boleh membantu kita sama-sama menghidari virus penyebab penyakit melibatkan penafasan. Jadi sebagai langkah penjagaan terbaik untuk keluarga, saya memilih Nippon Paint VirusGuard untuk melindungi keluarga saya ketika berada di rumah setiap hari! 

Untuk maklumat lanjut, sila layari www.nipponpaint.com.my/virusguard/keepingeveryonesafe


Nippon Paint VirusGuard | Inovasi Cat Terbaru Terbukti 99% Berkesan Melawan Koronavirus Manusia Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on September 11, 2020 Rating: 5

20 comments:

  1. Cat pilihan kita memang Nippon Paint. Berkualiti dan tahan lama. Dah ada yang baru ni Nippon Paint VirusGuard boleh laaa pujuk husband make over rumah warna baru. ..

    ReplyDelete
  2. Bagusnya Nippon wujudkan cat jenis ni. Anak pegang dinding pon tak risau dah

    ReplyDelete
  3. Wah whatta evolution. Tak sangka sejak Wabak pandemik Covid19 banyak betul inovasi dan invention terbaru. Tunggu masuk rumah sendiri kita kasi cat ini Nippon VirusGuard.

    ReplyDelete
  4. Uik ingat hand sanitizer dan sabun jer boleh lawan Coronavirus ni cat rumah pun boleh juga yer lepas ni banyak rumah akan mula cat baru yang ada dengan kelebihan ni terutama rumah ada anak kecil...

    ReplyDelete
  5. It's nice to paint the house with good paint such as Nippon Paint VirusGuard

    ReplyDelete
  6. Menarik nya ciri antivirus dan antibakteria cat Nippon ni. Mmg pilihan terbaik pada waktu skrg ni kan.

    ReplyDelete
  7. Wah cat Nippon dah ada teknologi antivirus.! Menarik ni. Sebelum ni, kalau nak beli cat mmg akan cari Nippon..lepas ni boleh cuba Nippon Paint VirusGuard pula.

    ReplyDelete
  8. Waaa terbaru ek, Sis kalau mengecat rumah mmg pakai Nippon, suka sebab kotor mudah lap... ni baru tau plak ada antivirus, bolehlah minta Suami tukar cat ni...

    ReplyDelete
  9. Baru tau ada cat baru yang anti-virus juga, this is very innovative.

    ReplyDelete
  10. Nippon Paint memang brand cat yang family Kitkat guna sejak dulu2 lagi.. Wahh, sekarang dah upgrade ada VirusGuard pulak.. Next renovation sure akan pakai cat ni lagi.. thanks for sharing ya :)

    ReplyDelete
  11. HFMD tu paling penting sebab senang sangat berjangkit dengan kanak-kanak. Even taska dengan tadika kena guna cat jenis macam ni. Bagus Nippon!

    ReplyDelete
  12. Bagus Nipon ni. Ruby harap range cat yang ni digunakan oleh semua pusat pendidikan kanak-kanak. Taska, tadika dan playschool should pakai ni. Hehe

    ReplyDelete
  13. Cat nippon paint memng cat yang dipilih semua org.. Bagusnya yang ni ada antivorus.. Harap cat ni boleh diguna disemua pusat pendidikan

    ReplyDelete
  14. Jenama favourite pindah rumah pakai cat nippon paint mmg tahan lama xmudah kotor. Ada pulak terbaru ni antivirus. Bagusla sebab ank penah kena hfmd.

    ReplyDelete
  15. Tahniah Nippon atas inovasi yang menggagumkan. Satu alternatif pencegahan yang baik. Yelah dari pakai spray satu rumah tiap-tiap bulan beli, baik guna cat terus. Bagus!

    ReplyDelete
  16. Oh sekarang ini dah ada istilah koronovirus manusia ek... baru tau haha... segalanya perkataan baharu skg kan sejak COVID-19 menyerang.

    ReplyDelete
  17. hebat inovasi Nippon ni..sekarang ni anak kat rumah pun kerap sentuh dinding rumah kan. elok la cat dengan Nippon Virusguard. Yang penting keselamatan family diutamakan!

    ReplyDelete
  18. Inovasi Nippon paint memang terbaik. Sangat mesra alam dan tahan lama.

    ReplyDelete
  19. Bagusnya cat Nippon Paint VirusGuard ni selamat utk seisi rumah ada antivirus

    ReplyDelete
  20. Cat nippon ni bagus sebab bau pun tak memeningkan kepala . Ada virusguard ni lagi bagus untuk budak kecil

    ReplyDelete

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.