Kurier Shopee Express Memacu Inklusiviti Komuniti dan Kejayaan Perniagaan

Kajian baharu (1) oleh Shopee Express mendapati bahawa 1,317 kurier Malaysia komited untuk membina hubungan yang teguh dengan masyarakat tempatan. 87% daripada kurier yang ditinjau menyediakan perkhidmatan penghantaran ke seluruh negara yang boleh dipercayai, melibatkan diri dengan orang dari pelbagai budaya dan memperolehi kefahaman yang lebih mendalam tentang kawasan yang mereka beroperasi. Selebihnya percaya bahawa kerja mereka membolehkan perniagaan tempatan mengembangkan jangkauan pasaran, yang menyumbang kepada pertumbuhan mereka dan mewujudkan
peluang pekerjaan baharu.
Kejayaan perniagaan dan komuniti sangat bergantung pada kurier ini yang benar wira yang tidak didendang. Khususnya untuk perniagaan tempatan, mereka sentiasa menyesuaikan diri untuk memenuhi permintaan pelanggan mereka yang berubah, manakala banyak isi rumah, terutamanya warga emas dan kurang bernasib baik, telah banyak mendapat manfaat daripada perkhidmatan kurier. Ini dimungkinkan oleh fakta bahawa 80% kurier menghantar sekurang-kurangnya 80 bungkusan setiap hari, manakala selebihnya mengendalikan bilangan bungkusan yang lebih kecil disebabkan komitmen lain.

Memandangkan niat mereka untuk menghantar bungkusan dengan selamat kepada pelanggan yang hargai, 80% kurier mengutamakan keperluan pelanggan dengan mengambil kira faktor seperti kesegeraan, lokasi dan masa, manakala 20% mengambil kira keupayaan mereka sendiri, seperti saiz bungkusan, berat, dan pesanan yang diterima, semasa menilai kebolehlaksanaan penghantaran bungkusan.
Apabila ditanya "Apakah yang paling anda sukai tentang bekerja sebagai kurier Shopee Express" – 56% kurier menikmati fleksibiliti dan rehat kerja, 25% menghargai peluang untuk mengambil alih kejayaan dan kerja keras mereka, dan 19% menghargai kerja berpasukan dan kursus latihan yang datang dengan menjadi sebahagian daripada komuniti. Kurier juga telah dapat menyokong isi rumah mereka dengan menjadualkan perjalanan kerja mengikut keselesaan, yang membolehkan mereka mengekalkan taraf hidup sambil terus mengembangkan kemahiran.

Dengan penghantaran yang tidak terkira banyaknya untuk diselesaikan setiap hari, kurier ini percaya bahawa mempunyai kualiti tertentu membantu dalam menjadi lebih cekap dan produktif. 80% kurier yang ditinjau mengenal pasti kejujuran dan kebolehpercayaan sebagai penting – mereka bertanggungjawab untuk menghantar bungkusan dengan selamat, tepat pada masanya dan selamat kepada pelanggan. 20% berpendapat bahawa memiliki pemikiran yang positif dan pengetahuan yang mencukupi adalah penting bagi menyesuaikan diri dengan perubahan dan kekal tenang dalam situasi yang sukar.

Semua kurier tahu bahawa pelanggan mahu bungkusan mereka sampai dengan selamat. 8 daripada 10 kurier teringat menghadapi situasi untuk menghantar dalam cuaca buruk atau kawasan terpencil, manakala kurier yang selebihnya ingat memainkan peranan dalam membuat seseorang merasa dihargai dengan menghantar untuk majlis-majlis khas.

Pengalaman ini mendorong kurier untuk terus menjalankan tugas kerana ia mengingatkan tentang kesan positif yang mereka ada pada kehidupan orang ramai.

Cheah Lee Sun, Ketua Shopee Express, berkata, 
Kurier kami jelas memainkan peranan penting dalam komuniti yang mereka berkhidmat. Kami menghargai usaha gigih mereka untuk menyelesaikan penghantaran tepat pada masanya dan membina hubungan yang lebih kukuh dengan pelanggan. Sebagai tulang belakang perniagaan, kami di sini mendengar keperluan mereka dan menampung mereka sebanyak mungkin. Ini hanyalah salah satu cara kami memberikan ketenangan fikiran yang lebih baik bukan sahaja kepada kurier kami, tetapi juga kepada pelanggan yang bergantung kepada kami untuk menghantar bungkusan mereka dengan penuh berhati-hati dan cekap
Apabila ditanya bagaimana menjadi kurier Shopee Express memberi kesan kepada kehidupan mereka, 34% kurier telah meningkatkan kemahiran pengurusan masa dengan mengutamakan tugas mereka dengan berkesan. Bagi 27%, kerja mereka memberikan sokongan yang bermakna kepada keluarga mereka. 23% belajar tentang kepentingan bertanggungjawab dalam menghantar bungkusan, dan 16% merasa tujuan hidup dan melihat peluang untuk kemajuan kerjaya.
Kami gembira melihat bahawa ramai daripada mereka mempunyai pemahaman yang lebih baik tentang cara berkomunikasi dengan pelanggan, membina hubungan, dan menjadi lebih mahir dalam menguruskan aliran kerja yang konsisten dan mengimbangi tanggungjawab peribadi 
Cheah menyimpulkan.


Kurier Shopee Express Memacu Inklusiviti Komuniti dan Kejayaan Perniagaan Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on April 29, 2023 Rating: 5

1 comment:

  1. so far kat my area ok jer kurier shopee ni, even jnt pun ok :) tak de byk sgt isu/delay etc

    ReplyDelete

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.