Kumpulan Strateq Mengumumkan Pelaksanaan Technology Talent Development Programme

Kumpulan Strateq – penyedia penyelesaian dan perkhidmatan perusahaan bersepadu telah mengumumkan pelaksanaan Technology Talent Development Programme melalui industri secara holistik dan pendekatan akademik untuk pembangunan kemahiran ICT bagi tujuan untuk memacu Malaysia ke arah ekonomi berasaskan pengetahuan yang dipacu oleh bakat tempatan. Secara tidak langsung kita akan kurang bergantung pada kemahiran pekerja daripada negara luar.


Secara khususnya, Technology Talent Development Programme ini menyasarkan kepada industri Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) Malaysia yang kini menyumbang kira-kira 23.2% kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia atau bersamaan dengan RM360 bilion. Malaysia sebenarnya mempunyai lebih 1.2 juta pekerja ICT dan hampir 200,000 adalah pekerja asing yang mewakili sebahagian daripada kerugian gaji RM18.65 bilion dan kerugian 5.2% dalam KDNK.

Melalui Technology Talent Development Programme ini, Strateq akan membantu negara untuk menutup jurang dengan mengasah kemahiran bakat tempatan dalam sektor ICT. Strateq juga telah bekerjasama dengan rakan kongsi terkemuka dari seluruh spektrum industri, tadbir urus dan akademik. Antaranya seperti PETRONAS Digital Berhad, QSR Brands, Universiti Putra Malaysia, Universiti Kebangsaan Malaysia, Universiti Teknologi MARA, Human Resources Development Corporation (HRD Corp), Malaysia Digital Economy Corporation (MDEC) and PIKOM. Strateq telah merancang untuk bekerjasama dengan lebih banyak agensi tempatan apabila program ini telah dilaksanakan.

Mengulas mengenai pengumuman pelancaran Technology Talent Development Programme , Datuk Tan Seng Kit, Pengarah Urusan Kumpulan Strateq Group berkata,
ICT adalah salah satu penyumbang utama kepada ekonomi Malaysia dan ini hanya akan meningkat apabila teknologi dan pendigitalan diperlukan dalam setiap aspek perniagaan dan kehidupan. Untuk benar-benar memanfaatkan potensi ini, kita mesti menangani jurang bakat dalam industri - terutamanya di peringkat tempatan. Malaysia mempunyai potensi besar untuk dibuka, ia hanya memerlukan usaha yang betul daripada pihak yang betul – Technology Talent Development Programme
Melalui Program ini, kami menyasarkan untuk mengenal pasti keperluan ICT masa hadapan untuk industri, strategi untuk teknologi baharu dan akan datang dalam pasaran, membangunkan bakat teknologi mengikut keperluan teknologi masa depan ini dan dengan itu mengurangkan pergantungan negara kepada bakat asing.

Technology Talent Development Programme menggunakan pendekatan 4 langkah bermula dengan pendekatan. pelaksanaan, kemudian menaik taraf dan akhirnya meningkatkan. Secara khusus, program ini memberi tumpuan kepada kelayakan mikro dan peluang pekerjaan. Technology Talent Development Programme adalah bertujuan untuk membina kumpulan bakat tempatan yang lebih besar dan lebih mampan untuk mengurangkan pergantungan kepada bakat asing dan dengan itu meningkatkan penjimatan kos dan kecekapan sumber.

Dalam jangka masa terdekat, Technology Talent Development Programme ditetapkan untuk merapatkan jurang pembelajaran/persekitaran kerja melalui program latihan berstruktur. Dari dapat memaksimumkan impak tenaga kerja baharu dan sedia ada melalui latihan dengan penekanan pada kemahiran semula, peningkatan kemahiran dan bakat pelbagai kemahiran. Akhir sekali, Technology Talent Development Programme ini dapat memupuk sinergi yang lebih besar antara ahli akademik dan industri termasuk kemas kini jangka panjang terhadap sukatan pelajaran universiti bagi menyelaraskan keperluan industri dengan lebih baik.

Technology Talent Development Programme juga bersedia melancarkan inisiatif termasuk kerjasama dalam projek penyelidikan, pembangunan pasaran bakat, perkongsian pengetahuan, kepakaran dan teknologi. Ia juga akan memberi tumpuan kepada pembangunan modul latihan, sijil profesional dan kelayakan mikro serta aktiviti pelajar seperti hackathon, seminar industri dan akademik serta latihan industri untuk pelajar.

Berhubung rapat dengan pengumuman ini, Strateq turut melancarkan Pusat Penghantaran Global Strateq yang akan menumpukan pada kemahiran teknikal, ketelitian proses, alatan, metodologi, struktur keseluruhan dan strategi untuk menyampaikan perkhidmatan berunusrkan IT dengan lancar ke pasaran global. Pusat ini akan terletak di Kuala Lumpur dan akan membantu mendapatkan perkhidmatan kepada perusahaan tempatan di dalam pasaran Asia Tenggara. Pusat ini ingin menawarkan penjimatan kos perniagaan, akses kepada kumpulan sumber yang lebih besar, kualiti perkhidmatan yang lebih baik dan memberi liputan keseluruhan zon waktu.

Untuk maklumat lanjut mengenai Kumpulan Strateq, sil layari : www.strateqgroup.com


Kumpulan Strateq Mengumumkan Pelaksanaan Technology Talent Development Programme Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on April 27, 2023 Rating: 5

1 comment:

  1. bagusnya ada program macam ni, teknologi semakin berkembang, sektor pekerjaan pun banyak terarah ke sektor ni. Semoga projek dan program yang ditawarkan berjaya mencapai misi dan visi penubuhan

    ReplyDelete

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.