Lapan Perkara Yang Anda Tidak Tahu Tentang Di Sebalik Tabir Pembikinan Filem THE WITCHES, Karya Roald Dahl

Karya Roald Dahl The Witches, diimaginasikan semula dengan penuh kasih sayang untuk layar skrin, membawa kita kepada kisah Hero Boy yang berhati baik dalam usahanya untuk mengatasi ahli sihir jahat, dengan bantuan neneknya dan beberapa tikus yang ramah! Filem tersebut akan debut di Malaysia secara eksklusif di HBO GO dan Astro On Demand pada Jumaat, 29 Januari untuk para peminat bagi menikmati tontonan mengikut keselesaan di rumah masing-masing.


Berikut adalah di sebalik tabir apa yang diperlukan untuk melahirkan visual filem mahakarya ini!

#1. Pesona Vintaj

Vintage.jpg


Filem ini membawa penonton kembali ke zaman yang lebih sederhana pada tahun 1960-an, jauh sebelum kehadiran telefon bimbit dan alat digital yang mengganggu. Biarpun lokasi asalnya dipindahkan dari latar Eropah ke Alabama di AS, nada nostalgia buku dicapai dengan cetakan bunga yang indah pada gaun nenek, peralatan dapur yang diperoleh hampir semuanya dari Selatan Amerika Syarikat dan kedai sudut dengan persediaan lengkapnya makanan asli dan barangan rumah, termasuk 300 obor tempoh dari pengumpul peribadi. Mereka begitu berjaya sehingga Octavia Spencer aka Nenek mengatakan itu mengingatkannya akan rumah neneknya sendiri!


#2. Senibina Dunia Lama

2.jpg


Gaya antebellum dengan keagungan Selatan yang berani dipaparkan di Grand Orleans Imperial Island Hotel di mana sebahagian besar ceritanya dibentangkan, dengan tiang besar, balkoni besar, asrama dan gerbang. Untuk suite bilik tidur Grand High Witch, tebaran damask merah jambu yang mewah, cermin berlapis emas dan lampu dinding yang besar membangkitkan rasa mewah royalti Eropah.


#3. Gaya Fesyen Ikonik
3.jpg


Berpakaian kemas dan glamor, para ahli sihir memang tampil menawan, tanpa satu ketuat kelihatan. Secara semula jadi, Anne Hathaway dalam peranan Grand High Witch mengetuai kumpulan ahli sihir dengan rambut persis sarang lebahnya, solekan mata yang tebal dan bibir merah. Penampilannya memberi penghormatan kepada ikon fesyen tahun 1960-an, seperti Jackie O, Marilyn Monroe dan supermodel Sweden-Jerman Nena von Schlebrügge.

Begitu juga dengan ahli sihir yang lain digayakan dengan sarung tangan yang elegan, pakaian yang anggun dan kasut yang berpadan bersama rambut yang digayakan dengan sempurna. Kesemuanya terdedah oleh kerana seorang anak lelaki dan neneknya - kini kita tahu apa yang disembunyikan dalam almari pakaian yang glamor itu!


#4. Kuasa prostetik

4.jpg


Untuk mencapai semua penampilan dramatik seperti cakaran untuk jari, kaki tidak berjari, rambut yang tidak realistik ini, pembikin filem mendapatkan bantuan pakar! Pasukan prostetik bertanggungjawab untuk membuat dan mengatur berbagai penampilan dan pakaian agar sesuai dengan peningkatan rancangan jahat Grand High Witch. Sebanyak enam penampilan berbeza dibuat hanya untuk watak Hathaway, yang merangkumi 17 topi botak, 22 pasang “back of hands”, 198 sambungan jari dan lapan pasang kaki. Dan itu hanya untuknya! Untuk melengkapkan penampilan bagi semua 50 penyihir, jumlah akhir mencapai 62 penutup botak, 20 pasang kaki, 80 prostetik belakang tangan dan 350 sambungan jari!

Fun Fakta: Sambungan jari acap kali tergelincir dari jari pelakon semasa produksi, dengan sebahagian daripadanya muncul di tempat yang paling tidak terbiasa!


#5. Kecantikan luar dan dalaman

5.jpg


Dalam karya-karyanya, Roald Dahl sering menghubungkan kaitan antara kecantikan dalaman dan luaran seseorang, dan tidak menghairankan bahawa hal ini juga berlaku dalam gambaran ahli sihir. Walaupun mereka semua kelihatan sangat cantik, mereka menyembunyikan kegelapan dalam hati dan untuk mencerminkan kegelapan dan kejahatan Grand High Witch, penampilan awalnya yang glamor secara beransur-ansur menjadi lebih gelap dan lebih gelap. Malah rambutnya, yang berdasarkan gaya sikat belakang yang melampau, menampakkan tanduk jika dilihat dari sisi! Seperti kata Nenek, “Evil. There’s no other way to describe them. Pure, unvarnished evil. That’s what witches are.”


Fun Fact: Anne Hathaway, yang memainkan peranan Grand High Witch, dibesarkan membaca buku Roald Dahl dan suka bagaimana penulis itu menghormati perasaan anak-anak. Dia memainkan peranannya dengan sugguh baik sehingga anak-anak pasti merasa sangat ketakutan dengan peranan tersebut!



#6. Kerumitan Pandemik

6.jpg

Kristin Chenoweth, yang memainkan karakter tikus Daisy, menjalani perintah berkurung di New York City ketika penggambaran sedang berlangsung. Oleh kerana dia tidak dapat berada di lokasi penggambaran, teman lelakinya membantunya mengubah almari di rumah menjadi studio, dengan komputer, tablet dan telefon bimbitnya sehingga mampu menghubungkannya dengan pengarah, penerbit dan animator. Ini membolehkan mereka dapat membincangkan wataknya dan bagaimana dia akan menghidupkan Daisy, agar para animator dapat relialisasikan watak tersebut di dalam lukisan mereka.


#7. “Dos theez sound rhight?”

7.jpg


Pada asalnya, Grand High Witch seharusnya memiliki loghat Skandinavia tetapi Hathaway merasa sangat sukar untuk menjadikan watak ini menakutkan sambil memberikan tona yang ringan dan bermusikal. Sebagai gantinya, dia menemui loghat Old Norse, yang dapat mencatat not yang tepat serta kedengaran menakutkan dan dramatis. Rakan-rakan pelakonnya menyukainya, di mana Stanley Tucci menganggapnya sangat menghiburkan.


#8. Kawan Baik Dalam dan Luar Penggambaran

8.jpg



Tidak seperti apa yang difikirkan oleh ahli sihir - bahawa semua kanak-kanak harus diubah menjadi tikus dan dibasmi - Jahzir Bruno dan Codie Lei Eastick menunjukkan contoh yang terbaik untuk kanak-kanak apabila mereka berdua menjadi kawan sangat dengan pantas! Selain menghadiri pelajaran bersama, mereka juga melepak pada waktu malam selepas setiap hari penggambaran berakhir.

Muat naik aplikasi HBO GO dari App Store atau Play Store melalui peranti anda atau akses HBO GO menerusi Astro atau melalui pautan https://www.hbogoasia.my/. HBO GO tersedia di Android TV, Apple TV, LG TV, Samsung Smart TV - dan dilengkapi dengan fungsi AirPlay dan Google Cast.

Astro On Demand tersedia untuk semua pelanggan melalui kotak Ultra atau aplikasi Astro GO. Selain itu, pelanggan Astro Movie Pack dapat menikmati akses HBO GO tanpa bayaran tambahan



Lapan Perkara Yang Anda Tidak Tahu Tentang Di Sebalik Tabir Pembikinan Filem THE WITCHES, Karya Roald Dahl Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on January 27, 2021 Rating: 5

12 comments:

  1. dasyattt eh punya kreatif sampai ubah kat rumah jadi studio. cite ni sure best

    ReplyDelete
  2. Rajinnya tgk citer citer genre begini... cuma jgn bagi anak selalu tonton kisah ini dah la..

    ReplyDelete
  3. Interesting behing the scene review of The Witches. I always enjoy reading Roald Dahl's books. But I haven't read The Witches yet.Thank you for sharing your review. You make me excited to watch the movie. XoXo!

    ReplyDelete
  4. Komitednya diorang ni kan. Di zaman pandemik pun mampu hasilkan movie.

    ReplyDelete
  5. Sis dah tengok dah, tak tau pulak begitu sekali pembikinan filemnya.. biasa tau derang bikin filem di merata ek..

    ReplyDelete
  6. Gempak la filem ni, today kan filem ni akan ditayangkan... Tak sabar nak tengok la... Hopefully efforts mereka paid off... Tgk poster pun rasa gempak dah!

    ReplyDelete
  7. Suka Anne Hathaway berlakon. Tak tengok lagi cerita ni. Nanti nak layan movie ni kat rumah

    ReplyDelete
  8. Belum tengok lagi cerita ni, baca akak review nampak menarik..okay nak ajak deknor tengok nanti :)

    ReplyDelete
  9. Menarik baca fun fact bts movie Ni. Especially part ubah almari jadi studio. Kreatif sangat.

    ReplyDelete
  10. macam menarik bila baca pasal filem ni. Kat Astro je ke dia tayang?

    ReplyDelete
  11. wow, i never really give a movie so much thoughts until i read your article. really interesting things that you have pointed out, and this makes me want to watch this movie so much! :)

    ReplyDelete
  12. Wow this film sounds interesting, will check out and watch on HBO soon.

    ReplyDelete

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.