Permaju Industries Bhd Menceburi Bidang Pembuatan Sarung Tangan Bagi Memenuhi Permintaan Global

Permaju Industries Bhd telah menggabungkan anak syarikat milik penuh, Permaju Glove Sdn Bhd (PGSB) untuk menceburkan diri dalam bidang pembuatan sarung tangan bagi membantu mengatasi masalah kekurangan sarung tangan peringkat global.




Dalam kenyataan kepada Bursa Malaysia pada Jumaat lalu, Permaju menyatakan bahawa PGSB telah dimiliki 100 peratus oleh kumpulan mereka dan telah diperbadankan pada 5 Jun 2020.
Tambah Permaju lagi, antara aktiviti utama PGSB adalah menghasiolkan, mengedar, membeli, menjual dan secara amnya menjual produk getah bagi tujuan industri dan komersial.


Antara tujuan perbadanan PGSB adalah untuk mempermudah pengembangan aktiviti perniagaan kumpulan dan anak syarikatnya

Permaju juga  terlibat dalam pengedaran francais Volkswagen dan Ford. Selain itu syarikat ini juga terlibat dalam pembangunan harta tanah dan memiliki sebidang tanah yang luas di Sabah dan Seremban, Negeri Sembilan. Di Seremban, Permaju memiliki lebih dari 300 ekar tanah yang sesuai untuk pembangunan harta tanah atau kegiatan industri.
Untuk pengetahuan semua, Permaju juga telah mempertimbangkan untuk membangunkan tanah di Seremban bagi tujuan pelbagai jenis bisnie. Ini termasuklah projek pembangunan harta tanah tetapi ianya maish tidak dapat direalisasikan disebabkan oleh cabaran pasaran.

Dalam salah satu usaha baru Permaju adalah dengan menggunakan tanah yang sedia ada ini untuk membina kilang pembuatan sarung tangan

Kita sedia maklum, industri pembuatan sarung tangan di Malaysia kini dikuasai oleh Top Glove Glove Corp Bhd, Supermax Corp Bhd, Hartalega Holdings Bhd dan Kossan Rubber Industries Bhd. Lonjakan permintaan semakin meningkat sejak bulan Disember tahun lepas (2019), dengan penyebaran wabak pademik coronavirus atau Covid-19 novel yang bermula di China.

Dan kini wabak Covid-19 telah berubah menjadi pandemik global. Lebih daripada tujuh juta orang telah dijangkiti dan virus ini telah meragut lebih dari 400,000 nyawa di seluruh dunia.
Industri pembuatan sarung tangan Malaysia telah membekalkan hampir dua dari setiap tiga sarung tangan di seluruh dunia. Tahun lalu sahaja, permintaan global untuk sarung tangan adalah 290 bilion keping dan  dikatakan 187 bilion telah dibekalkan oleh Malaysia. Permintaan global untuk sarung tangan lebih dari 300 bilion keping ini adalah disebabkan oleh wabak Covid-19 tersebut.

Penganalisis (yang tidak mahu dikenali) turut menyatakan bahawa Permaju mungkin muncul sebagai pengeluar sarung tangan terbesar di pasaran kerana mempunyai sokongan pelabur yang kuat untuk membawa pembuatan sarung tangan ke skala yang lebih tinggi. Mereka juga percaya bahawa permintaan sarung tangan akan terus meningkat kerana kekurangan sarung tangan di pasaran utama di seluruh dunia


Permaju Industries Bhd Menceburi Bidang Pembuatan Sarung Tangan Bagi Memenuhi Permintaan Global Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on June 09, 2020 Rating: 5

No comments:

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.