Review Movie Di Netflix: Mimi

Rasanya kisah filem ini dah viral di facebook. Ramai yang dah kongsikan sedikit sebanyak tentang sinopsis filem Mimi. Masa mula saya tonton filem ini  saya tertanya juga Mimi ni apa sebenarnya. Rupanya nama seorang gadis watak utama iaitu Mimi. Terror jugakla penulis skrip filem ini, letak nama filem pendek dan catchy! Takdelah pulak This is Mimi. What Happen to Mimi. Hahahahah.

Jalan cerita sebenarnya agak berat tapi tampil ringan bila dilakonkan dengan jayanya oleh pelakon-pelakon yang dapat menjiwai watak dengan cara bersahaja. Antaranya seperti Pankaj Tripathi, Sai Tamhankar, Supriya Pathak and Manoj Pahwa. Pemahaman jalan cerita sangat mudah, tiada belit-belit, biarpun ada konflik tapi kita faham apa yang sedang berlaku. Tak adalah ehh tiber-tiber ada plot twist pulek. 

Mengisahkan seorang perempuan muda yang berjiwa besar dan bercita-cita untuk menjadi artis bollywood yang terkenal suatu hari nanti. Seperti remaja lain, Mimi juga mempunyai minat dengan pelakon-pelakon hebat yang digemarinya. Dan sering berangan satu hari beliau juga boleh berjaya di atas pentas lakonan atas bakatnya sendiri. Pada masa yang sama Mimi juga seorang penari dan juga mempunyai personaliti yang cukup ceria serta disenangi ramai orang.

Cumanya, kehidupan Mimi bersama keluarga sangat sederhana. Tidaklah terlalu susah. Apa yang yang suka tentang filem ini, ianya mengangkat berat tentang pentingnya ada keluarga dan rakan-rakan yang baik disekeliling kita. Biarpun dalam hidup bermasyarakat pastinya ada jiran yang suka menjaga tepi kain orang, penyibuk tetapi apabila adanya keluarga di sisi kita menjadi lebih bersemangat dan bersedia menghadapi apa jua rintangan yang datang.

Untuk berjaya di Bollywood, Mimi perlukan banyak duit sebagai pelaburan. Di saat itu memang masalah kewangan adalah kekangan. Hidup Mimi berubah bila jumpa dengan pasangan Summer dan John. Bhanu pemandu untuk pasangan mat saleh ini sebenarnya yang memperkenalkan pasangan mat salih ini kepada Mimi. Kesnya Summer dan John memang mencari wanita muda di India untuk menjadikan mereka ibu tumpang (surrogate).

Mimi pun bersetuju walaupun pada awalnya beliau begitu sangsi dengan tawaran tersebut. Menjadikan beliau sebagai ibu tumpang menyebabkan Mimi terpaksa menyorokkan diri daripada pandangan orang tuanya. Beliau telah menumpang dengan kawan baiknya Shama. Untuk pengetahuan semua Shama adalah penganut agama Islam, tetapi agama berlaianan tidak menghalang mereka menjadi kawan baik dan sentiasa bersama susah dan senang.


Ketika Mimi hamil. Beliau tidak keseorangan bahkan sentiada ada Shama dan Bhanu. Dipendekkan cerita disaat perut semakin membesar, Summer dan John secara tiba-tiba mengambil keputusan untuk tidak mahu Mimi meneruskan menyimpan kandungan tersebut. 

Kalau kita jadi Mimi pastilah rasa 'down' sangat. Apa woiii ko tiba-tiba datang minta tolong dan boleh lepas tangan selepas rosakkan hidup dan impian aku! Gitu... So banyaklah perkara yang terjadi. Bagaimana penerimaan keluarga Mimi terhadap beliau. Begitu juga kesetiaan kawan-kawan yang sentiasa ada di sisi susah dan senang.

Adakah Mimi menggugurkan kandungan. Ataupun teruskan dan hadapi kenyataan untuk melahirkan anak yang tiada sangkut sedikit pun dengan darah dagingnya. 

Saya suka sangat dengan petikan kata-kata nasihat Shama kepada Mimi (lebih kurang ayat dia macam ni)

Saya tidak pernah tahu apa yang terjadi pada diri saya. saya telah dikahwinkan lelaki seperti 'monster' dan diceraikan suami ketika muda. Ayah saya pula kerap keluar dalam misi agama. Saya sendiri. Tetapi saya tetap teruskan kehidupan seperti biasa.

Tiada apa yang lebih sukar jika kita tidak dapat menangani masalah diri kita sendiri untuk menjadi lebih baik.

Filem yang mendapat banyak pujian dan korang boleh menontonnya di Netflix (macam biasa, hehehe)

Review Movie Di Netflix: Mimi Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on August 01, 2021 Rating: 5

16 comments:

  1. Masih lagi belum tengok this one. Simpan untuk weekend sebab masa lebih lapang untuk menonton.

    ReplyDelete
  2. Menarik juga plot cerita nie. I think this is a good movie to watch. I should check it out. Thank you for sharing your review with me, Ayu.

    ReplyDelete
  3. Filem ni memang tengah viral kat Facebook. Added to my watch-list now.

    ReplyDelete
  4. Marsha dah layan Mimi ni..memang best jalan cerita dia. Dari seorang bercita-cita tinggi boleh survive dengan bantuan keluarga sebagai ibu penyayang...anak dia cute giler. Sentimen kelakar pun best

    ReplyDelete
  5. Belum layan lagi cerita ni. Nak kena masa bertenang baru leh layan. Asyik duk muncul kat netflix ni ha

    ReplyDelete
  6. Ni dah masuk list, tapi belum sempat nak nengok lagi.. semua kata best cite ni..

    ReplyDelete
  7. oh that's interesting to watch. will watch it at Netflix with fam this weeekend

    ReplyDelete
  8. Wah filem bollywood ni macam best, sedih juga bila baca tentang kehidupan si Mimi ni.

    ReplyDelete
  9. Kak ayu kena tengok gak cite Skater Girl and Gunjan Saxena, sama best! Mesti akak nak review punya!

    ReplyDelete
  10. huda pun baru jer layan movie ni. sangat bagus kan mesej dan jalan cerita ni. movie ni takde hero hensem tapi yer..hehe

    ReplyDelete
  11. this show keeps popping up on my netflix recommendation! ok layan nnt

    ReplyDelete
  12. Thanks for this great post, i find it very interesting and very well thought out and put together. I look forward to reading your work in the future. หนังออนไลน์

    ReplyDelete
  13. YouTube Analytics comes in when you have started using YouTube to upload and share videos and when you started to wonder who are watching your videos and how do they can get more views and better engagement. When you build a dashing YouTube channel, the requirement is, you must understand who your audience is and how do they engage with your videos. As luck would have it, YouTube Analytics is to the rescue to tell you a lot more about your audience, what do they like, and what kind of content you should create to become successful. https://www.buyyoutubeviewsindia.in/youtube-marketing/

    ReplyDelete

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.