Platform Atas Talian CAKNA Memperkenalkan Skim Pembaharuan Takaful dan Cukai Jalan (SPTC)

Platform Atas Talian CAKNA Memperkenalkan Skim Pembaharuan Takaful dan Cukai Jalan (SPTC) - Tidak dinafikan kesan daripada pandemik menyebabkan ramai masyarakat pendapatannya terjejas. Dibuang kerja, dipotong gaji, diberi notis tanpa gaji, perniagaan jatuh dan pelbagai lagi masalah yang berlaku. Bayangkan jika tiba-tiba pula cukai jalan (road tax) kenderaan kita tamat tempoh. Adoi, terasa peritnya. Nah! Bagi membantu masyarakat yang terjejas untuk mengatasi masalah yang dialami, CAKNA sebuah platform baru atas talian telah memperkenalkan skim pembaharuan takaful dan cukai jalan (SPTC). 


Dengan misi yang berpegang teguh pada “Your Needs, Our Concern” skim yang ditawarkan membolehkan kita memohon pembayaran secara ansuran untuk perbaharuan takaful dan cukai jalan tanpa faedah. Skim Perbaharui Takaful dan Cukai Jalan ini didatangkan juga dengan kemudahan  Servis Tunda Kereta (Free Towing) secara PERCUMA dalam lingkungan jarak 50 km. Walaupun bagaimanapun ianya tertakluk kepada terma dan syarat yang ditetapkan yerp.

Skim Berkonsepkan Qard UL Hassan

Apa yang lebih menarik skim yang ditawarkan adalah mengikut apa yang disarankan adalah mengikut syariah Islam iaitu berkonsepkan Qard UL Hassan. Untuk pengetahuan semua  konsep ‘Qard Ul Hassan’ adalah pembiayaan patuh syariah tanpa “interest” (bunga) dan bebas riba’. Bayaran balik pembiayaan ini dilakukan secara ansuran melalui potongan gaji kakitangan tanpa mengenakan bebanan 'interest'. Tempoh potongan gaji adalah selama satu (1) tahun.

Biarpun CAKNA diperkenalkan dengan objektif untuk membantu serta meringankan masalah pelanggan dalam memperbaharui insurans dan cukai jalan. Namun pelanggan juga diberi pilihan untuk membayar terus tanpa membuat ansuran. Ini bergantung kehendak dan keperluan pelanggan.


Siapa yang Layak Memohon?
Siapa sahaja yang berkelayakan yang didalam kategori di bawah:-
  • Kakitangan Kerajaan
  • Kakitangan GLC yang telah mendaftar dengan Coshare Holdings Berhad untuk potongan gaji
  • Kakitangan Syarikat Swasta 

Sekiranya korang nak tahu lebih jelas apa itu Coshare Holdings, ini adalah penjelasan mengenainya;
COSHARE HOLDINGS BERHAD adalah sebuah syarikat yang diamanahkan oleh kerajaan untuk menggunakan KOD potongan gaji pekerja kerajaan dan badan berkanun. Coshare tidak menggunakan POTONGAN BIRO ANGKASA tetapi potongan melalui COSHARE (Pemilik Kod Potongan Gaji Kakitangan Awam). Coshare bukanlah Koperasi dan tiada yuran keahlian.

Cara Melanggan CAKNA
Dengan keadaan pandemik semestinya membatas segala pergerakan, melalui CAKNA semuanya dapat diselesaikan di hujung jari.  Bermula dari proses permohonan, mendapat sebut harga, pesetujuan, pembayaran dan cukai jalan serta salinan insurans dihantar kepada tangan pelanggan.


Secara ringkas cara memohona CAKNA adalah seperti berikut:-

1. Isi info yang diperlukan terlebih dahulu dilaman web www.cakna.my untuk mendapatkan sebut harga.
Masukkan maklumat yang diperlukan

Sebut harga akan dipaparkan di skrin

2. Tambah Takaful - Sekiranya memerlukan perlindungan tambahan. Contoh insurans untuk cermin tingkap kereta dan sebagainya, Motor PA Plus (tambahan insurans untuk pemandu kedua dan seterusnya), tambahan kerosokan disebabkan bencana, tunda kereta disebabkan banjir dan banyak lagi. Ini terpulang kepada pelanggan, jika mahu dan perlu sahaja.

Motor PA Plus


Insurans untuk cermin kereta, sunroof


3. Pilih Kaedah Pembayaran (3 jenis)

Penolakan Gaji Sektor Kerajaan


Potongan Gaji Syarikat Swasta

Perbankan Atas Talian


Jika korang yang berminat dengan pelan yang ditawarkan, dan ingin dapatkan senarai harga dan quotation dengan cepat dan mudah malah murah, boleh ke laman website mereka di www.cakna.my dengan memilih pelbagai pakej yang ditawarkan.

Sekiranya kita ada sebarang pertanyaan boleh juga message ataupun WhatsApps pegawai khidmat pelanggan CAKNA.


Rakan Kerjasama CAKNA
CAKNA dibangunkan oleh CMA Solutions Sdn Bhd dengan sokongan dan kerjasama Coshare Holdings Berhad sebagai sebuah agensi pemotongan gaji yang diiktiraf oleh Jabatan Akauntan Negara Malaysia. 


Rakan kerjasama CAKNA adalah Takaful Malaysia. Agensi perlindungan insurans yang cukup popular di Malaysia yang telah menerima banyak rekomendasi dan pengiktirafan penganugerahan seperti iBanding Award Winning Online Motor Takaful 2016-2020.


Dapatkan senarai sebut harga kenderaan anda dengan cepat dan mudah malah murah di www.cakna.my dengan memilih pelbagai pakej yang ditawarkan. Pakej tanpa faedah dikenakan di atas pembiayaan dan E-covernote akan dipaparkan secepat 48 jam! Bestkan :-)

Jom layan, kenapa pilih pembayaran secara atas talian melalui CAKNA!

Jadi, pastikan anda membuat pendaftaran pembelian cukai dan insurans kenderaan bersama CAKNA.MY !



-
Platform Atas Talian CAKNA Memperkenalkan Skim Pembaharuan Takaful dan Cukai Jalan (SPTC) Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on July 16, 2021 Rating: 5

15 comments:

  1. Wow.. mudahnya sekarang yeaa. maklumlah sekarang semua hujung jari sahaja

    ReplyDelete
  2. Wow........this is a good program. I should check it out. Thank you for sharing.

    ReplyDelete
  3. Gara2 tak CAKNA lah saya hampir kena saman . Nasiblah atas budi bicara dimaafkan. Lepas tu terus suruh husband cepat2 renew road tax dan insurans . Sekarang ni nampaknya dah lagi mudah. Teknologi dihujung jari gitu.

    ReplyDelete
  4. Kalau berterusan PKP nie, nampak gaya Rawlins pun kena CAKNA gak la bulan 11 kelak. Thanks share info nie

    ReplyDelete
  5. CAKNA is useful as it allows us not having to be able to be there to renew your road tax and insurance etc.

    ReplyDelete
  6. lepas ni kalau seandainya negara terus pkp memang boleh guna CAKNA ni. sebab mudah secara online katanya takde caj tersembunyi jadi lebih yakin untuk dapatkannya

    ReplyDelete
  7. sayangnya saya baru tahu.. beberapa ahri lepas dah settle urusan renew roadtax insuran kereta.. next time boleh consider untuk cuba servis cakna ni..

    ReplyDelete
  8. Bagus bila ada agensi kerajaan dan ngo yg tampil dgn program2 sebegini. Peka dgn kesusahan rakyat.

    ReplyDelete
  9. Bagus ni..1st time dengar boleh buat insuran kereta secara ansuran. Bagus sangat sebab sekarang ni ramai yang terkesan.

    ReplyDelete
  10. Sangat memudahkan kalau konsep online gini.. bagi yang terkesan tu boleh cuba, sebab ada ansuran kan, tak payah bersusah-susah nak keluar dan takut roadtax tak boleh reneew. CAKNA ada..

    ReplyDelete
  11. Caranya lebih pantas dan jimat masa. Semuanya boleh dilakukan di atas talian.

    ReplyDelete
  12. Senangkan sekarang ada platform CAKNA ni, buat online jer, tak perlu risau nak pergi beratur kat kaunter buat pembayaran! pembayaran pun memudahkan kita boleh buat ansuran ataupun dari potongan gaji terus.. good one!

    ReplyDelete
  13. Memang bagus ada online platform macam CAKNA ni boleh renew Cukai Jalan secara online bila bila masa.

    ReplyDelete
  14. Alhamdulillah
    bagus betul inisiatif nih sebab bantu orang untuk bayar sedikit-sedikit setiap bulan
    kalau terus bayar lumsum memang pening juga lah sesetengah orang tambah-tambah waktu macam sekarang nih.

    ReplyDelete
  15. Baru teringat, bulan depan roadtax kereta mati.... T-T

    ReplyDelete

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.