Luahan Jiwa : Bulan Zulhijjah Datang Kembali dan Kita Tetap Dalam Tempoh PKP

Korang okayyy tak tu? Hahahaha. Stress jugakkan bila dalam keadaan PKP, PKPD dan berterusan. Penat menjaga SOP, tidak boleh hidup seperti kebiasaan. Macam saya sendiri rindu pada kedai mamak, adoihai.


Tempoh yang cukup panjang dan memenatkan. Tapi kita tiada pilihan dan terpaksa melaluinya. Dan pejam celik pejam celik, tahun kedua Raya Adiladha kita raya tampa keluarga besar. Hanya sesama sendiri. Biarpun perit tapi kita perlu melaluinya. Bercerita tetntang Raya Aidiladha ianya jatuh pada bulan Zulhijjah.

Sememangnya bulan Zulhijjah mempunyai keistimewaannya tersendiri. Antara keistimewaan bulan Dzulhijjah ialah Ibadah Haji, Hari Arafah, Ibadah Qurban, 10 Dzulhijjah yang pertama dan Asyhurul hurum (bulan-bulan yang dimuliakan).

Antara amalan lain yang menjadi perhatian umat Islam di seluruh dunia mahupun di Malaysia ialah berpuasa sunat bersempena dengan hari Wukuf di Arafah pada 9 Zulhijjah.


Selain lafaz niat seperti di atas, kita juga boelh niat seperti di bawah:-
  • Sahaja aku berpuasa sunat esok hari Arafah kerana Allah Ta’ala. 
  • Sahaja aku puasa sunat Arafah kerana Allah Ta’ala.

Ⓒ Sumber Artikel Di : https://www.infosentral.my/puasa-hari-arafah/
Luahan Jiwa : Bulan Zulhijjah Datang Kembali dan Kita Tetap Dalam Tempoh PKP Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on July 19, 2021 Rating: 5

No comments:

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.