7 Cara Saya Lakukan Untuk Kekal Sihat Sepanjang Tempoh PKP

Di musim PKP biarpun pergerakan kita terhad tapi kita masih boleh menjalani hidup secara biasa dan pada masa yang sama tetap kekal sihat dan cergas.


Antara rutin harian yang saya amalkan setiap hari adalah seperti berikut:-

1. Tidur awal
Biarpun saya tidak perlu keluar kerja setiap hari. Tidak ada acara perlu hadiri. Tapi saya memang pastikan setiap hari saya akan tidur awal seperti biasa.


Ini bagi memastikan setiap kali saya bangkit dari tidur, saya lebih rasa energetik dan bersedia dengan aktiviti harian yang dirancang


2. Nikmati sarapan
Hidangan perlu dinikmati dan tidak boleh skip setiap hari adalah waktu sarapan. Ini kerana kita memerlukan nutrisi yang secukupnya bagi memulakan hari kita dengan kebih ceria dan bertenaga.


3. Senaraikan things-to-do-list
Memang menjadi tabiat saya untuk menyemak planner setiap hari. Ini kerana saya akan mulakan hari saya dengan membuat senarai perkara yang perlu disiapkan setiap hari. Sepertinya meletakkan dateline, bila perlu disiapkan. Cara ini menjadikan hidup saya lebih sistematik.


4. Manfaat waktu dengan baca
Sebenarnya bagus apabila masa terluang kita diisikan dengan membaca. Budaya membaca ini bukan sahaja dapat membantu kita meningkatkan pemahaman banyak perkara bahkan membantu dari segi penguasaan bahasa.


Bagi saya sendiri membaca adalah terapi terbaik dalam mengisi masa lapang agar ianya tidak berlalu begitu sahaja.


5. Kemas ruang dan deko seperti yang kita inginkan
Salah satu perkara yang tidak sangka dan dapat dilakukan di waktu waktu PKP adalah mendeko ruang yang digemari. Pastinya saya akan mendeko di kawasan kerja yang banyak saya habiskan masa setiap hari. Terapi mata dan minda juga sebenarnya :+)


6. Bersenam
Saya bukanlah seorang yang begitu konsisten dalam aktiviti bersenam. Tapi di musim PKP ini untuk mengelakkan saya rasa stress kerana berada di dalam rumah terlalu lama. Jadi saya kerap juga keluar di hadapan rumah dan melakukan aktiviti regangan yang ringan. Contohnya senaman yang sering dilakukan adalah seperti lari setempat, skipping dan pelbagai lagi.


Sambil bersenam saya pasangkan lagu-lagu best untuk bersenam seperti yang disyorkan dari Bio-Life Spotify playlist.




7. Mengamalkan pemakanan yang seimbang dan sihat
Penting sebenarnya kita mengambil makanan yang seimbang setiap hari. Lebih baik jika kita dapat ikut konsep suku suku separuh yang sentiasa lebihkan sayuran dalam setiap satu hidangan. Dan ini juga bagus juga untuk diet pemakanan seimbang.


Oh ya! Selain itu saya juga mengamalkan pengambilan Nat B Fizzy dari Biolife.  Minuman kesihatan ini mengandungi Vitamin B complex yang menjadi kita lebih peka dan aktif. Selain itu ianya juga mengandungi Vitamin C yang dapat meningkatkan sistem imuniti badan. 


Serius sedap! Rasa seperti air sparkling dengan buahan oren. Apa yang menarik ianya bukan sahaja bagus untuk kesihatan tapi pada yang sama memelihara kecantikan secara alami (formulasi dari ramuan semulajadi yang hebat).

Melalui pengambilan Nat B Fizzy setiap hari membantu dan menyokong saya melalui kehidupan harian dengan lebih energetik, semangat dan sihat.


Saya dapat menguruskan rumah, anak-anak dan melakukan kerja seperti yang diamanahkan seperti biasa. Nah! ternyata Nat B Fizzy sangat membantu saya untuk lebih energetik dan sihat! 

Dan memang saya syorkan korang untuk sama-sama amalkan Nat B Fizzy dari Biolife. Perlu diingatkan produk sesuai untuk mereka yang berumur 15 tahun ke atas, anak muda dan pada mereka yang sentiasa sibuk setiap hari.

Keterangan lanjut mengenai produk boleh layari  http://Biolife.2.vu/natb

#StayAheadwithNatbFizzy 
#biolifemy 

 
7 Cara Saya Lakukan Untuk Kekal Sihat Sepanjang Tempoh PKP Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on July 07, 2021 Rating: 5

7 comments:

  1. banyak aktiviti boleh buat kat rumah sepanjang pkp ni asalkan dapat susun masa dengan baik. nice sharing :)

    ReplyDelete
  2. Yes, tidur dan membaca Rawlins dapat buat tapi nak bersenam tu macam limited sikit. Kat rumah ruang kecil, almaklum duk apartment kecil uols.

    ReplyDelete
  3. semua Hans tak buat nih
    nak kena follow rutin kak ayu lah macam nih
    hohoho

    ReplyDelete
  4. Saat ini memang kena kann, amik vitamin selagi boleh.. jaga kesihatan, dan buat perkara dan kerja yang kita suka supaya tak stress..

    ReplyDelete
  5. loving all these simple and fun tips to stay sane during MCO!

    ReplyDelete
  6. Aduhai..last SA bersenam bulan 4...lepas tu tak bersenam dah....hahaha..skrg hari2 makan supplement...en takde yang nak taja ke product pape kat SA ni...nak kurus ni...hahahaha

    ReplyDelete
  7. Betul. Semua tu kena buat baru rasa sihat. Tapi bab tidur awal tu susah sikit sebab siang xde me-time so mlm je la me-time lepas anak tido.

    ReplyDelete

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.