6 Resepi Mudah dan Sedap Menggunakan Dendeng Bakar Cik Midah

Saya sebenarnya dah lama teringin nak makan dendeng bakar. Biasanya kita makan yang daging dendeng biasa tapi kali ni nak try yang kering dan yang paling best cara pembuatannya adalah melalui proses 'salai'. Fuhhh.

Jadi apabila diperkenalkan dengan dendeng bakar Cik Midah saya tidak teragak-agak untuk mencuba. Paling penting ianya produk lokal diusahakan oleh usahawan melayu yang memang kita jamin pembuatannya mengikut syariah dan halal.

Dendeng Bakar Cik Midah ada 4 jenis produk iaitu daging lembu, ayam, kambing dan juga arnab. Tapi antara yang paling banyak mendapat permintaan tentulah daging dan ayam. Setiap satu didatangkan dengan 3 perisa pilihan istimewa iaitu :-
  • Original
  • Pedas
  • Madu
Kalau tanya saya mana yang paling sedap? Jawapan saya tentulah semua. Bergantung kepada selera masing-masing. Apatah lagi cara penyediaannya sangatlah mudah. Hanya keluar dari peti ais dan panaskan samada didalam ketuhar, air fryer mahupun bakar di atas kuali di dapur.

Antara resepi yang mudah telah saya cuba menggunakan dendeng bakar Kak Midah adalah seperti berikut :-

Telur Dadar Bersama Dengan Dendeng Bakar

Masakan simple, ketika buat telur dadar hiriskan daging dendeng Cik Midah didalamnya. Taburkan daun bawang, cili dan perasakan dengan sedikit garam.

Salad Bersama Dendeng Bakar

Anak perempuan saya memang peminat sayur. Jadi saya memang suka sediakan salad bowl untuk mereka. Tapi uniknya kali ini saya masukkan bersama dengan hirisan daging dendeng. Barulah seimbang pemakanan yang diambil sebab ada protein dan sayuran.

Nasi Goreng Bersama Dendeng Bakar

Nak lari dari rasa jemu menikmati nasi goreng bersama bahan seperti isi ayam, ikan bilis ataupun isi ikan? HAh! Korang boleh cuba goreng bersama daging dendeng bakar Cik Midah. Rasanya not bad dan memang sedap.


Dendeng Bakar Wrap Berkeju

Wrap adakalanya saya suka masukkan telur. Tapi kali ini memang saya hanya letak daging bakar Cik Midah dan panaskan bersama keju. Dan masukkan sedikit sayuran untuk lebih manfaat khasiat.


Peminat telur mata separuh masa (bahagian kuning), boleh juga tambahkan dendeng bakar di atasnya. Nak lebih kick boleh tambahkan sedikit serbuk lada hitam.

Telur Mata Dengan Dendeng Bakar

Makan dengan nasi panas-panas, perghh memang sedap betul. Mak mertua lalu sebelah pun confrm tak perasan.

Roti Bersama Dendeng Bakar Istimewa

Menu paling mudah dan sedap. kalau ada sos keju ataupun sos nachos tambahkannya bersama sos cili. Serius! Jika korang makan waktu sarapan pagi boleh kenyang tau sampai tengahari.

Tapi anak-anak saya semuanya jenis suka makan dendeng bakar Cik Midah begitu sahaja. Hanya panaskan kemudiab ratah. Bau 'smoke' dari daging bakar ini yang menjadikannya unik! Selain itu pembungkusannya sangat praktikal, didatangkan dengan zip lock. Senang! Apabila kita simpan ianya tak perlu ruang yang besar. Dan lepas ambil kuantiti yang diperlukan selebihnya boleh simpan terus dalam peti ais kembali.

Korang kalau nak cuba daging dendeng Cik Midah ni, jangan lupa dapatkan di Shopee yerp :-)


Setiap rumah kena ada dendeng bakar Cik Midah,
Sedap dan kerja memasak menjadi mudah!
6 Resepi Mudah dan Sedap Menggunakan Dendeng Bakar Cik Midah Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on June 07, 2021 Rating: 5

18 comments:

  1. Sedap juga makan roti dengan dendeng bakar ni. Boleh juga letak dalam burger tak pun wrap. Kena creative ajer. Dalam nasi goreng tu paling i berselera tengok. Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe...senang dan sedap ezz..macam2 boleh buat heheh

      Delete
  2. It's similar like bacon is it? I like bacon. Will try it soon.

    ReplyDelete
  3. menarik gak ye dendeng ni, macam2 masakan boleh buat. tak pernah lagi makan daging dendeng

    ReplyDelete
  4. Rawlins suka buat strip and makan dengan roti untuk breakfast. Lazat dan mengenyangkan. oh yes. Rawlins pernah try makan dengan nasi goreng gak

    ReplyDelete
  5. Niiice! Ni ada rasa daging salai lah ye? Tengah cuba nak mmbayangkan rasa dia sure enak! Rosak dietku hehe

    ReplyDelete
  6. lamanya tak makan daging dendeng cik midah nie.Ya Allah rasa telriur tengok.lapar pulak jadinya. nanti nak order lah

    ReplyDelete
  7. Uitt pestime nengok makan gan roti hahaha.. sedapnyaa, terasa-rasa bau salainyaa.. agak kalau beli, buat masak lomak cili api sedap ekkk.. adeiiiii

    ReplyDelete
  8. Sedapnya daging salai. Potong kecil-kecil campak dalam nasi goreng pun best. Macam-macam la boleh buat. Mudah, sedap dan berbaloi.

    ReplyDelete
  9. :) Rindu makan dendeng macam ni dengan roti taw... dulu rajin beli kat kedai! Boleh try ni kat rumah la nanti..

    ReplyDelete
  10. Macam nak buat stok la kak . Kadang balik koje memang tak sempat nak masak bagai . Kalau ada daging dendeng ni atleast ada jugaklah idea nak masak apa. Nanti kita try order

    ReplyDelete
  11. Macam2 resepi boleh buat dengan dendeng ni. Kreatif akak create menu dengan dendeng. Terliur tengok

    ReplyDelete
  12. Lama dah nak try order dendeng ni, tapi asyik lupa je. Ok lepas ni kat terus buka shopee order.

    ReplyDelete
  13. Wah, tak pernah lagi makan dendeng bakar ni. Selalu makan dendeng biasa je. Dia kira mcm beef jerky la ya?

    ReplyDelete
  14. Waaaaaa mcm2 bokeh buat dengan daging dendeng ya. Sebenarnya 1st time tau bentuk daging dendeng macam ni. Ada jual kt shopee ok la nnti nak cari dan bwli.

    ReplyDelete
  15. wow they look so delicious! I love the honey and spicy flavour a lot

    ReplyDelete
  16. Wah best nyer Dendeng Bakar Cik Midah boleh incorporate in so many simple recipe, i like it with wrap.

    ReplyDelete
  17. These recipes are of great help. It is giving me so many creative ways to use Jurkey meat. Actually, my brother went to Malaysia with his panel of online PhD dissertation help and brought back these Jurkeys in abundance and we all have been trying our best to find the ideas to cook it to finish off the stock. FYI I am writing this comment while eating the jurkey meat with my eggs.

    ReplyDelete

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.