Majlis pelancaran buku "ZOOM IN: The Untold Story of Malaysian Filmmaking" yang ditulis oleh penerbit filem Aron Koh

Penerbit filem Malaysia iaitu Aron Koh, yang telah menghasilkan filem terkenal seperti "Show Me Your Love", "Haunted Hotel", "Zombitopia" akan menerbitkan buku Bahasa Inggeris dengan tajuk "ZOOM IN: The Untold Story of Malaysian Filmmaking” Dalam buku itu, Aron yang mempunyai pengalaman selama 18 tahun dalam industri perfileman akan berkongsi pengalaman dan pandangannya kepada pembikin filem muda serta mereka yang berminat dalam industri perfileman Malaysia untuk membantu mereka lebih memahami peraturan industri, menganalisis proses pembikinan filem dan faktor kejayaan sesebuah filem serta arah aliran industri pasca-pandemik.


Aron pernah berkhidmat sebagai pengurus besar Akademi Filem dan TV Limkokwing, pensyarah kanan produksi filem dan tv yang mana ramai pelajarnya kini berada dalam industri perfileman. Beliau adalah Naib Presiden Persatuan Filem Cina Malaysia, pengasas dan penerbit eksekutif Lomo Pictures yang menjadi penggerak kepada banyak karya di belakang tabir.


Menganalisis proses pembikinan filem dan mentafsir elemen kejayaan sesebuah filem


Beliau mendedahkan bahawa terdapat lima bab dalam “ZOOM IN: The Untold Story of Malaysian Filmmaking”, meliputi 18 tahun beliau dalam Industri Filem Malaysia, keadaan semasa industri filem Malaysia, cabaran dalam industri dan jalan ke hadapan untuk industri. “Saya akan menganalisis secara menyeluruh pemahaman dan pandangan saya terhadap industri, masalah yang dihadapi oleh industri dan memberi cadangan yang kontra.

Buku ini meringkaskan pengalaman Aron selama 18 tahun dalam industri, dia juga akan menggunakan karya sendiri dan karya lain untuk menerangkan proses pembikinan filem, bagaimana industri filem berfungsi dan elemen kejayaan sesebuah filem.

Aron yakin bahawa buku ini akan memberi inspirasi dan pandangan kepada pembikin filem baru lepasan ijazah dan pemula yang sedang menunggu peluang mereka serta pembikin filem luar negara tentang industri filem. Beliau menyebut industri perfileman global telah terjejas teruk akibat pandemik Covid-19 sejak dua tahun lalu, pawagam terpaksa dihentikan operasi, penerbitan filem dihentikan, pembangunan industri berada dalam risiko. “Bagaimanapun, wabak itu telah meningkatkan platform penstriman digital seperti Netflix, Disney+ dan iQiyi. Kini, selagi produk itu didigitalkan, maka akan ada lebih banyak peluang pada masa hadapan.”


Disyorkan oleh pengarah filem Malaysia yang memenangi anugerah Ryon Lee dan pengarah filem terkenal Singapura Jack Neo.


Selain itu, ketika menyebut tentang proses bagaimana buku ini dicipta, Aron berkata dia telah menyediakannya selama bertahun-tahun, tetapi hanya bertekad untuk mengeluarkannya semasa pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan 3.0 tahun ini.

Semasa PKP 3.0, saya mempunyai lebih banyak masa di rumah yang membolehkan saya menumpukan perhatian dan menghabiskan buku. Sebab mengapa saya memilih untuk menulis buku ini sepenuhnya dalam bahasa Inggeris adalah kerana saya mahu lebih ramai orang, malah warga asing, memahami situasi filem tempatan kita. industri. “Matlamat terbesar saya adalah menggalakkan rakan sekerja saya dalam industri untuk tidak berputus asa walaupun selepas mengalami pandemik Covid-19, harapan sentiasa ada dan kami akan mempunyai lebih banyak peluang selepas ini.

“ZOOM IN: The Untold Story of Malaysian Filmmaking” disyorkan oleh pengarah dan penulis skrip filem Malaysia yang memenangi anugerah, Ryon Lee, ahli jawatankuasa eksekutif Taiwan Golden Horse Film Awards, Tony Hu, pengerusi Hari China di Festival Filem Antarabangsa Poppy Jasper, Shanshan Whittall, pengarah filem terkenal Singapura, Jack Neo, pengarah filem pemenang anugerah Hong Kong Clifton Ko dan perunding jenama syarikat pengiklanan Kian Ong.

Pada majlis pelancaran itu, Aron turut mengumumkan rancangan penggambaran dan tayangan filem tahun baharu Cina “Small Town Heroes”, animasi Melayu “Tiga Adiwira”, filem Melayu “Indera”, “Gila Gusti” dan “Oh My Soul”.

Menderma 300 buku kepada perpustakaan awam Selangor


Aron Koh mendedahkan bahawa bukunya “ZOOM IN: The Untold Story of Malaysian Filmmaking”, yang telah diperakui oleh blockchain agency, akan menjadi karya pertama pembuat filem Malaysia yang akan diletakkan di platform dagangan NFT. Beliau mengumumkan akan turut menyumbangkan 300 buku kepada perpustakaan awam Selangor. Katanya, dia akan mempromosikan buku ini di pameran filem tempatan dan antarabangsa untuk berkongsi keadaan industri filem tempatan dengan harapan dapat meningkatkan pengaruh filem Malaysia dan mewujudkan lebih banyak kerjasama rentas sempadan.
Majlis pelancaran buku "ZOOM IN: The Untold Story of Malaysian Filmmaking" yang ditulis oleh penerbit filem Aron Koh Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on December 02, 2021 Rating: 5

2 comments:

  1. Jarang-jarang di Malaysia menghasilkan buku dari penceritaan hasil kerja yang melibatkan industri seni. Kalau ada pun true story about own life n personal life.Bgus sambil buat buku sambil menderma..good effort..

    ReplyDelete
  2. Nampak menariklah buku nie Kak Ayu. Baguslah ianya diterbitkan so that org luar boleh tahu bagaimana industri perfileman tanah air kita

    ReplyDelete

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.