Baulu Sedap Makan Panas-Panas Terbaik Dari Kelate

Antara yag menjadi feveret sejak dulu lagi ----BAULU!!! Ni kalau makan bukan sebijik jer malah boleh lebih daripada itu. Apatah lagi kalau dapat baulu yang baru masak dari ketuhar, masih panas-panas dan yang paling penting kat luar baulu tu memang ranggup. Perghhhh, makanan syorgaaa donia betoii.


Dan bila saya balik kelate kampung Dedet. Memang kuih baulu ini antara yang dicari. Sebenarnya kat kelate banyak jer gerai2 yang jual kuih baulu ni panas2. Dan biasanya ada dijual bersama kuih akok sekali.

Ni nak kongsikan salah satu kedai ala2 bengkel yang jual baulu di kelate yang cukup pamos di kalangan penduduk Kubang Kerian, Panji dan yang berdekatan dengannya. Apa yang menarik, ianya dimasak menggunakan ketuhar yang agak klasik tapi cukup besar untuk membakar baulu pada volume yang banyak.

Baulu panas2 ni memang ramai betul peminat. Orang datang membeli macam membeli goreng pisang. Sebut berapa ringgit nak. Sampai sendiri pun tak sure berapa harga sebijik baulu ni.


Dan saya paling suka baulu yang over baked ni. Ala2 hitam hangus. Tapi memang over ranggup. Sampai my MIL pun pelik kenapalah saya suka pilih yang hitam. Dia siap tanya "tak pahit kooo???" Hikhik...Tak ras apulak pahit...rasa over ranggup aderlah, haha.


Gebu gabas...cer tengok isi baulu ni. Memang makan panas2. Tersu melting dalam mulut. Memang lembut giler tekstur baulu ni. Dan yang lagi menarik, bau baulu ni memang memikat sungguh. Kiranya rasa dah lah sedap, baunya pulak aummmm...

Selpie dengan baulu pun jadik.....
Biarpun cuaca panas lit lit mak hoiii..tapi sebab dapat makan baulu sesedap ni, depan bengkel pun beria tinggal jejak pernah datang ke sini :-)

Baulu Sedap Makan Panas-Panas Terbaik Dari Kelate Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on July 03, 2017 Rating: 5

3 comments:

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.