Abah23 Paradise Sekinchan Lubuk Nelayan Darat Memancing Ikan Air Masin

Abah23 Paradise di Sungai Nibong Sekinchan Kuala Selangor merupakan lubuk kaki pancing ikan air masin pertama di Selangor. Mula dibuka pada 3 Jun 2023 pada keluasan 2 ekar dengan kedalaman kolam sehingga  8 kaki.


Kolam ikan air masin ini diusahakan oleh Encik Razif Aini yang juga pengusaha kepada Restoran Abah Ikan Bakar yang cukup popular di Sekinchan. Biarpun beliau tidak mendapat pendidikan tinggi namun usahawan yang berjiwa besar ini sentiasa percaya kepada rezeki daripada berniaga yang pada masa yang sama dapat membantu mereka yang mencari pendapatan.


Untuk info, Encik Razif yang baru berusia 38 tahun sememangnya seorang pemancing yang cukup tegar. Siapa sangka dari hobi yang paling disukainya ini dijadikan perniagaan tanpa beliau rancang sebelum ini.  

Info Tentang Abah23 Paradise 
Sumber air kolam Abah23 Paradise adalah dari air laut sebenar yang terletak berdekatan dengan kawasan kolam. Bagi mengusahakan kolam ikan air masin yang punca airnya adalah dari air laut sebenarnya memerlukan kos yang cukup tinggi. Namun disebabkan Encik Razif ingin mengekalkan kualiti kesegaran ikan di kolamnya serta memberikan yang terbaik kepada pemancing "nelayan darat" beliau tetap mengambil risiko dari segi kos.

Bukan itu sahaja, Abah23 Paradise juga menawarkan hampir 8 spesis didalam kolam ikan air masinnya. Namun 3 spesis yang sentiasa ada adalah ikan jenahak, siakap dan kaci. 

Waktu operasi Abah23 Paradise adalah seperti berikut:
Isnin - Khamis : 2pm- 2am
Jumaat             : Tutup untuk penyelenggaraan
Sabtu & Ahad  : 10am - 2pm

Harga (caj):
RM100 untuk tempoh 5 jam
RM90 untuk tempoh 4 jam


Misi Encik Razif ingin menjadikan Abah23 Paradise bukan sahaja lokasi terbaik bagi pemancing melakukan aktiviti yang digemari iaitu memancing ikan bahkan boleh juga sebagai sumber pendapatan. Ini kerana setiap pemancing boleh membawa balik hasil tangkapan untuk di jual pasaran luar ataupun jual kembali kepada pihak Abah23 Paradise.

Ikan laut dari kolam ikan air masin Abah23 Paradise juga saiznya agak besar dan berat. Sangat berbaloi dengan caj yang dikenakan apabila melihat pada hasil tangkapan yang diperolehi.

Pertandingan Memancing Bersemoena Dengan Ulangtahun Pertama
Bagi meraikan ulangtahun pertama Abah23 Paradise telah diadakan Pertandingan Memancing pada 1 Jun 2024. Seramai 220 pemancing telah mendapatkan penyertaan yang mana 80% adalah dikalangan pemacing daripada negeri Selangor. Sesi pendaftaran dibuka pada jam 8.30 pagi 1 Jun dengan yuran serendah RM200.


Tawaran hadiah wang tunai bermula dari RM300 sehingga RM3000 untuk tempat 1 ke 15 bagi ikan yang dipancing paling berat. Lebih istimewa bersempena ulangtahun petama turut diadakan cabutan bertuah yang mana hadiah utamanya merupakan motorsikal Yamaha RXZ berserta barangan elektrik untuk hadiah saguhati.

Pertandingan yang berkonsepkan berkongsi rezeki bersama nelayan darat menjadi simbolik kepada kejayaan Abah Paradise23. Ini kerana biarpun baru berusia setahun pembukaannya tetapi sudah mendapat sambutan yang luar biasa dari kaki pancing. 

Nah! Tidak hairanlah antara objektif penganjuran pertandingan ini adalah sebagai penghargaan kepada pelanggan yang terus menyokong kejayaan Encik Razif dan anak buahnya dalam menguruskan kolam pancing ikan air masin.  


Pemancing di kolam ikan masin Abah23 Paradise tidak pernah pulang dengan tangan kosong. Selain pemancing dapat menjual hasil pancingan, Abah23 Paradise turut bersedekah beberapa ekor ikan kepada pemancing yang gagal mendapatkan hasilnya.


Untuk info lanjut mengenai kolam ikan air masin ini, boleh ikuti tiktok Abah23 Paradise untuk segala promosi dan info terkini.
Abah23 Paradise Sekinchan Lubuk Nelayan Darat Memancing Ikan Air Masin Reviewed by AyuArjuna BiGoshh on June 02, 2024 Rating: 5

No comments:

Sharing is caring...

All Rights Reserved by Enchanted Life Begins © 2019-2020
Powered By Blogger

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.